vrijdag 1 juli 2016

Ma Tok slaat advies in de wind


Pippa:
Ma Tok heeft iets heel engs gedaan met ons.
Met mij en mijn kuiken Zora.
En dat terwijl Hoogendoorn het haar had afgeraden.

Pippa met Zora onder haar vleugel in het Tok-huis
Ze haalde ons 's avonds tegelijk uit ons hok, ze hield ons samen tegen elkaar aan geklemd in haar handen.
Zo nam ze ons mee naar het grote Tok-huis, waar de anderen allemaal op de stok zaten.
Ze zette ons gewoon tussen de anderen in op de stok.
Ik schrok me een kammetje, nu waren wij aan alle anderen overgeleverd.
Want als je, zoals ik dat heb gedaan, drie weken hebt gebroed en daarna nog een hele tijd apart hebt gezeten met je kuiken, ben je een vreemde kip in het hok.
En de anderen zullen je dan duidelijk maken dat je geen
de anderen kijken verbaasd toe hoe Pippa en Zora
op stok worden gezet 
praatjes moet hebben, maar dat je de onderste bent in de pikorde.
Die pikorde betekent dat je, als onderste, door iedereen gepikt mag worden.
Meestal gebeurt dat pikken zachtjes, maar soms gaat het er niet zo aardig aan toe.
Omdat ik, behalve mijzelf, ook Zora moest verdedigen, pikte ik terug toen Vita mij een pik gaf. Dat was niet zo slim van mij, want nu dacht Vita dat ik vond dat ik hoger in rang was dan zij en nu begon zij mij harder te pikken, in mijn kammetje en ook vlakbij mijn oog.
Toen kwam Ma Tok tussenbeide. Zij was gelukkig blijven toekijken
Vita kijkt om naar Laza, die op de achterste stok zit
hoe het allemaal zou gaan na haar gevaarlijke actie. Ze duwde ons uit elkaar en ze zetten Vita aan de ene kant van de stok en Zora en mij aan de andere kant. Laza, die alles had zitten aankijken vanaf de achterste stok, sprong op de stonk naast Vita en hij ging heel strak naast haar zitten, zodat zij zich nauwelijks meer kon bewegen. Wat was ik daar blij om.
Laza is een heel goede haan, hij heeft echt tactisch inzicht, zegt Ma Tok.
Hij zorgt ook voor zijn kuikens, in dit geval voor Zora.


Hoe het verder ging in die nacht en de dag, die daarna kwam, hoort u in het volgende verhaaltje. Ik moet nu weer snel naar mijn kuiken om te kijken of zij geen rare dingen aan het uithalen is.

3 opmerkingen:

  1. Nou, dat Soestdijk wordt dus weer een saaie boel. Of heeft Ma Tok het al volgezet met ouwe, afgedankte kamerplanten zodat de dames Y die vervolgens weer kunnen slopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een chaotisch tokken gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed van Laza, zeg! Ben heel benieuwd hoe het verder gaat. Voor Zora lijkt het me heel spannend en fijn om met zijn allen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen