vrijdag 8 juli 2016

Het broedresultaat van Desiree (for the English version of this story: see one story down)


Desiree:
Zo, ik heb mijn broedperiode weer volbracht.
Ik denk wel dat dit nu echt de laatste keer is geweest voor mij om dit te doen.
Want het viel me toch niet echt mee.
Je wordt zo stijf van dat stilzitten als je wat ouder bent.
Daar had ik niet aan gedacht voordat ik eraan begon.
En het duurde nog langer dan gepland ook, omdat... Maar nu loop ik op de zaken vooruit.

trotse Desiree met haar kuiken Anne C
Eerst dan maar eens mijn kuiken voorstellen: ze heet Anne C. Mooie aparte naam hè?
Dat vond Ma Tok ook.
Wij hebben het samen bedacht, Ma Tok en ik.
Ja, en mevrouw Annemieke heeft ook meegeholpen. Mijn kuiken heet namelijk naar een vriendin van mevrouw Annemieke.
Die vriendin wilde erg graag vernoemd worden.
En wij, Ma Tok en ik, vonden het heel bijzonder dat zij dat wilde, want zij spreekt niet eens Nederlands!
Ze probeert de verhaaltjes over de familie Tok toch te begrijpen, vooral aan de hand van de
Anne C net uit haar eitje gekropen
plaatjes. Dat vind ik héél erg knap van haar, al denk ik dat ze lang niet alles kan volgen.
Ma Tok heeft daarom besloten om die vriendin een vertaling te sturen van dit verhaaltje, dat toch ook over haar gaat.

En nu vraagt u zich waarschijnlijk af wat er met de andere broedeieren is gebeurd.
Dat vragen Ma Tok en ik ons ook af. In vier van de zes eitjes groeide duidelijk een kuiken, dat had Ma Tok met haar schouwlamp gezien. En toch kwam er maar uit één ei een kuiken gekropen.
Ma Tok luistert altijd aan de eitjes op de dag voordat de uitkomst wordt verwacht. Dat had zij nu ook gedaan, maar zij hoorde helemaal niets, terwijl ze anders altijd het in het ei zittende kleintje al hoort piepen.
de overige 3 eitjes bij de kapotte schaal van Anne C
Ikzelf had ook niets gehoord, maar ik wist niet dat mijn drie weken al bijna om waren.
Dus toen Ma Tok zich ongerust maakte werd ik dat ook.
Gelukkig piepte het grootste ei de volgende dag wel en dat was het ei waar Anne C uit gekropen is. De andere drie eieren bleven doodstil, al heb ik er nog een extra dag op gezeten.
Ma Tok heeft ze nog even laten liggen, die drie stille eitjes, maar we denken dat de kleintjes, die daarin groeiden, zijn dood gegaan.
Dat is heel jammer, ja, dat vind ik ook, maar er is niets aan te doen, ze zullen waarschijnlijk niet gezond geweest zijn en dan gaan ze vaak dood voordat ze de hele krachttoer van het uitkomen moeten volbrengen.


Anne C
Ik ben in elk geval héél blij met mijn mooie kuiken.
Is ze niet prachtig?
Ikzelf vind het het allermooiste kuiken dat ik ooit heb gezien.

7 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met deze Tok-familie-uitbreiding!
    Mooi kuikentje!
    Zie ik daar een klein donker vlekje of vergis ik me? Is ie verder helemaal wit?
    Heeft Ma Tok een idee van wie de bio-moeder is, of is het daar nog te vroeg voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. При повороте я ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met het mooie kuikentje! Zo leuk om te volgen hoe ze gaat worden. Nu is Zora niet meer de kleinste en jongste, dat zal ze fijn vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Каковы дальнейшие имена для I, Iwan ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dr. Korsakov, wilt u voortaan in het Nederlands reageren, zodat iedereen uw reacties kan volgen? Dat geldt ook voor meneer Iwan.

      Verwijderen
  5. Dus mogen wij van u Voorzitter Ma Tok (VMT) ook niet in het Engels zeg maar reaguren ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou u dat doen als het ook gewoon in het Nederlands kan?

      Verwijderen