maandag 11 juli 2016

Hoera! Toch nog een kuiken.


Desiree:

Ik heb het altijd wel geweten.
Dat er nog een kuiken uit één van die drie stille eitjes zou komen.

de 3 eitjes, in het ei linksonder zit al een gaatje
Het is een beetje ongewoon dat er twee hele dagen tussen het uitkomen van mijn twee broedeieren zaten, maar dit is dan ook een heel ongewoon nestje. Waarom, vraagt u?
In de eerste plaats is het bijzonder dat een hen van twaalf jaar oud nog een nestje uitbroedt.
En in de tweede plaats is het ook niet alledaags dat een haan op leeftijd nog kuikens kan krijgen. En op leeftijd is LazaRus, voor een haan, die nog hennen moet bevruchten tenminste wel.
En kijk nu toch eens: twee prachtige kuikens!
Anne C is wel een heel stuk groter dan het jongste kleintje, maar ook zij ziet er goed uit. Omdat er nog iemand op de te-
Anne C (onder) en Annette (boven) 
vernoemen-lijst stond hebben we die wens ook kunnen inwilligen. Het kleintje is daarom Annette genoemd. Ik hoop dat mevrouw Annette hier blij mee is. Ik vind het in elk geval een erg mooie naam, dus ik ben tevreden.
Ma Tok wilde de overige twee eitjes eigenlijk weghalen, maar voor de zekerheid heeft zij ze toch nog maar even laten liggen. "Je weet het maar nooit met jou", zei ze met een knipoog naar mij. Ze heeft gezegd dat ik het zelf maar moet aangeven als de twee overgebleven eieren weggehaald mogen worden.
En inmiddels is dat ook gebeurd. Ik heb het nu veel te druk met
Anne C en Annette (met 2 zwarte stipjes)
mijn twee kuikens om nog op die eitjes te blijven zitten.
Vooral Anne C heeft aandacht nodig, die moet al eten en drinken leren.
De eerste dag na het uitkomen heeft een kuiken nog voldoende voeding van de dooier, die ze vlak ervoor in zich opneemt, maar na een dag moet er toch gegeten worden om flink te kunnen groeien.
En mijn kuikens moeten mooie sterke kippen worden, daar zal ik alles aan doen wat ik kan.
Ik vind het heel bijzonder dat Anne C zoveel groter is dan Annette, dat is een beetje een fijn poppetje.
Desiree houdt de beide kleintjes warm
Zou Anne C misschien uit een ei van Wiske komen? Wiske is ook groter dan een volbloed Chabo. Dan zou ze toch wel heel erg moeten verkleuren, Wiske is helemaal zwart en Anne C is vrijwel helemaal lichtgeel.
We hebben u al een keer uitgelegd dat de kleur van een kuiken niet veel zegt over de latere kleur van de kip, maar van helemaal wit naar helemaal zwart is wel erg veel gevraagd.
We zullen het moeten afwachten, de tijd zal het leren.
Nu ga ik mijn kuikens even lekker van het eivoer, dat Ma Tok mij heeft gegeven om aan te sterken, laten eten.
Dat is erg goed voor de groei, en vooral voor de veertjes, die ze nog moeten krijgen.
Hè, wat ben ik blij met mijn twee mooie kleintjes.
Er gaat toch niets boven een heerlijk nestje kuikens.

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooie verrassing! Gefeliciteerd! En een grote pluim voor Desi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend leuk en onverwachts nieuws! Gefeliciteerd weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel geweldig! Toch nog een kuiken erbij! Leuk hoor, een broertje of zusje voor Anne C, dat is toch wel zo gezellig. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk! Gefeliciteerd met het nieuwe kroost.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zei het toch? Dat er nog een zou komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedoelt u Ma Tok, dat we ook niet in het Fries of Limburgs mogen reaguren ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat was dus een soort surprise-party daar in het nest! Gefeliciteerd met beide kuikens!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, gefeliciteerd met dit leuke onverwachte kuikie
    ziet er prachtig uit!
    allerbeste wensen!
    Desi, je bent net zo oud als je je voelt!
    laat een paar extra jaren je niet in de veren gaan zitten!
    well done!

    BeantwoordenVerwijderen