vrijdag 29 juli 2016

Anne C op avontuur (2)


Desiree:

Ik ga weer verder met mijn spannende verhaal.
Weet u het nog?

de imposante kop van LazaRus
Anne C was uit de ren ontsnapt en zij liep vrolijk piepend op de grote hennen in de tuin af.
Zij deed alsof zij doof was toen ik naar haar riep dat ze onmiddellijk terug moest komen.
Gelukkig kwam Laza mij te hulp. Hij ging naar Anne C toe en hij zei heel streng tegen haar dat ze terug moest gaan naar de ren.
Ze schrok van Laza's imposante kop en ze rende snel terug.
Maar ze kon de opening, waardoor ze was ontsnapt, niet vinden en ze kroop tussen de ren en de muur.
Daar zat ze wel veilig, maar ik wilde haar toch weer graag bij mij hebben, dus ik bleef haar roepen.
Toen kwam Ma Tok de tuin in.
Zij had gezien wat er aan de hand was en zij kwam mij helpen.
Met haar grote handen pakte zij Anne C op en ze zette haar weer bij mij. Nu was ik héél bij met die grote pak-handen van haar. Als zij ze weer in het hok steekt om de
waterbakjes te verschonen zal ik haar niet meer pikken en krabben.

Anne C
En Anne C?
Die vroeg wanneer ze groot genoeg zou zijn om net als al die andere kippen vrij rond te kunnen scharrelen in de tuin.
Ik wist niet wat ik hoorde!
Ik had gedacht dat zij wel geschrokken zou zijn, maar nee hoor, ze had het leuk gevonden, zei ze.
En ze vroeg ook of het ene deurtje van de ren, dat per ongeluk open had gestaan, weer snel een keertje open mocht, dan kon zij weer op onderzoek uitgaan.
Heb je ooit zo zout gegeten?
Ik hoop het niet, maar het zou mij niets verbazen als Anne C een haantje gaat worden. Dan zou zij niet hier in de Tok-tuin kunnen blijven en het lijkt mij nu juist zo gezellig om met mijn kuikens hier te scharrelen, net zoals Pippa dat doet met Zora en Maria met Wiske.
Hoewel dat laatste al helemaal voorbij is, Wiske gaat net zoveel met de andere hennen om als met haar broedmoeder.
En Zora wordt ook al zelfstandiger, zij gaat meer om met haar vader dan met haar moeder. Dus zoveel stelt dat samen optrekken ook weer niet voor.
Maar dit is wel mijn laatste nestje, dat moeten we niet vergeten. Pippa kan volgend jaar nog wel een keer broeden, maar voor mij is dat niet meer weggelegd.
Daarom probeer ik nu zoveel mogelijk te genieten van mijn mooie kuikens, want mooi zijn ze, dat zal iedereen toch met mij eens moeten zijn.

Annette (links) en Anne C

5 opmerkingen: