woensdag 13 juli 2016

Wat zijn ze klein!


Zora:
Ik mag lekker over de kleine kuikentjes vertellen.
Eigenlijk zou mama Pippa het doen, maar zij vond dat ik ook mijn snaveltje maar eens moest opendoen.
Zora met mama Pippa
En dat doe ik graag.
Ik ben nu niet meer de jongste hier in de Tok-tuin.
Ik moet zeggen dat ik dat heel fijn vind, ik voel me geweldig.
Al een hele kip ben ik, echt geen kuiken meer.
Nee, als ik kijk naar die twee ukkies dan zie ik toch wel duidelijk dat zij véél en véél kleiner zijn dan ik nu ben.
Ik verbaas me erover dat ik ook zó klein ben geweest. Zo helemaal zonder veren, met alleen maar dons op mijn lijf.
Ik scharrel nu ook al lekker met mama Pippa door de tuin, en soms zelfs in mijn eentje.
papa Laza
Dan houd ik mama wel goed in de gaten, zodat ik snel naar haar toe kan rennen als er iets gebeurt wat ik een beetje eng vind.
Papa Laza let ook op mij, dat is wel fijn, hij is zo lekker groot met zijn enorme staart en zijn grote rode kam en lellen.
Ik vind papa Laza heel mooi, ik zou het niet erg vinden als ik ook een haan zou worden.
Dan zou ik ook zulke mooie staartveren krijgen en zo'n imposante kop.
Ik weet alleen niet of ik dan wel hier in de Tok-tuin kan blijven,
v.l.n.r. Anne C, Annette en Desiree
want het is niet gewoon dat er meer dan één haan is bij een toom kippen.
O, mama Pippa zegt dat ik over de kuikentjes zou vertellen en niet de hele tijd over mijzelf.
Dat is waar, dat was ik even vergeten.
Ik heb bij de kleintjes door het raam naar binnen gekeken.
Ze doen allebei precies wat Desiree zegt, als zij roept dat ze moeten komen eten, dan staan ze meteen naast haar om netjes uit hun bakje te snavelen.
Zou ik dat ook gedaan hebben toen ik zo klein was?
En ze hobbelen door het hele hok
de 2 gehoorzame kuikentjes
heen achter Desiree aan.
Ma Tok heeft de deur naar de ren ook open gezet, maar ik weet niet of ze al naar buiten durven te gaan. Als Desiree ze roept zullen ze het vast wel gaan proberen, die twee gehoorzame kleintjes.
Ik ben heel erg benieuwd hoe ze eruit gaan zien als ze veertjes hebben gekregen.
Mama Pippa zegt dat Anne C, het grootste kuiken, misschien wel uit een eitje van Wiske komt en dat ze dan vast heel veel zwart zal krijgen. Ik moet het nog zien, ze is zo enorm lichtgeel nu. Annette heeft twee kleine zwarte stipjes op haar kopje, net zoals ik dat had. Zou zij ook uit een eitje van mama Pippa komen? Dan is zij mijn biologische zusje, dat zou geweldig zijn.

Desiree gaat even naar buiten in de ren
Heb ik nu genoeg over de kleintjes verteld, mama?
Mama Pippa knikt, dus nu kan ik weer gaan scharrelen.
Tot de volgende keer allemaal.

2 opmerkingen: