vrijdag 19 augustus 2016

Spelletjes

Keetje:

Wij doen tegenwoordig een spelletje, Ma Tok en ik.
Een enkele keer doet Geertrui ook mee, maar meestal ben ik de enige kip in het spel.
Wat we dan doen samen, Ma Tok en mijn persoontje?

Keetje 's avonds alleen in de tuin
We spelen het altijd 's avonds, als alle anderen al in het Tok-huis op de stok zitten.
Ik ben dan nog buiten, gewoon omdat ik dat lekker vind. Het is dan heerlijk koel in de tuin en zo fijn rustig, zonder de anderen.
Yvonne en Yvette zijn 's avonds ook vaak nog in hun ren, zij vinden het ook heerlijk op die tijd buiten te zijn. Meestal kakel ik een tijdje met hen, maar dan ga ik lekker in mijn eentje door de tuin lopen.
Wat ik daar zo lekker aan vind?
Dat weet ik eigenlijk niet precies, het is gewoon zo.

En nu het spelletje van Ma Tok en mij.

Ma Tok kijkt altijd uit het raam boven, waar zij woont met Pa Tok, de tuin in, om te zien of wij al naar binnen zijn. Als zij geen kip meer ziet lopen komt zij naar beneden om onze deur dicht te
de anderen zitten al op de stok
doen.
Meestal ben ik dan lekker achter in de tuin aan het wandelen en dan ziet zij me niet.
Ze komt naar beneden en ze gaat de kippen en hanen in het huis tellen. En natuurlijk zijn er dan maar negen, omdat ik nog buiten ben.
En dan begint ons spelletje.
Ze gaat achter mij aan lopen en zo probeert ze mij het Tok-huis in te krijgen. En ik doe dan net alsof ik naar binnen wil gaan, maar vlak voor de deur sla ik af en ren ik verder de tuin in.
Ma Tok loopt dan weer achter mij aan en ze doet allerlei pogingen
vangnet voor kippen
om mij bang te maken, zodat ik naar binnen zal vluchten.
Maar dat doe ik niet, ik kruip onder de grote struik, zodat ze mij niet kan pakken en dan ga ik haar stiekem zitten uitlachen.
Eerst dacht ik dat zij het spelletje net zo leuk vond als ik, maar nu heb ik ontdekt dat zij na een tijdje ongeduldig wordt.
En ik weet nu ook dat zij geen zin heeft om weer naar boven te gaan om te wachten totdat het mij belieft om het Tok-huis in te gaan.
Hoe ik dat merkte?
Ma Tok heeft sinds kort een vangnet en dat haalde ze uit de schuur toen het haar allemaal te lang ging duren. Ik had eerst niet in de gaten hoe zo'n ding werkte, dus ik liet mij er zomaar in vangen.
Wat een raar gevoel was dat!
Ma Tok tilde mij met net en al ons huis binnen en toen liet ze mij er weer uit, uit dat net.
Juist toen zij de deur dicht wilde doen rende ik langs haar heen weer naar buiten.
Keetje, de grappenmaker
En toen wist ik opeens dat zij het geen leuk spelletje meer vond.
Ze zei namelijk iets wat ik hier niet zal herhalen.
Toen ben ik maar snel naar binnen gegaan, zodat zij de deur achter mij kon sluiten.
Ik heb nog wel een tijdje napret gehad om mijn ontsnapping uit dat vangnet.
De anderen vonden het ook een goeie grap, zij hadden het gezicht van Ma Tok gezien toen ik langs haar heen weer naar buiten glipte. Dat was de moeite waard, zei Geertrui, en zij kan het weten, want zij is kampioen grappen maken.

2 opmerkingen:

  1. O jee ma Tok, als de anderen het ook maar niet als leuk spelletje gaan zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ma Tok als kippenvangster? Ik zie het helemaal voor me: zwaaiend met dat net!

    BeantwoordenVerwijderen