vrijdag 30 september 2016

Gezellig vol


Wiske:

Toen ik gisterenochtend wakker werd was er iets vreemds aan de hand in ons Tok-huis.

volle stok in het Tok-huis
Het leek wel of de stok bijna helemaal vol zat, terwijl er de laatste tijd juist nogal wat plaats over is. Ik keek eens goed om mij heen en toen zag ik wat er was gebeurd. Desiree en Anne C en Annette zaten gewoon bij ons in het Tok-huis op de stok.
Hoe kon dat nou?
Ik vroeg aan Desiree hoe ze daar zo was gekomen en ze
Anne C, Desiree en Annette
antwoordde dat Ma Tok haar gisterenavond uit het hokje had getild en haar op de stok in het huis had gezet.
Eerst was ze erg bezorgd over haar kuikens, die nu alleen in het hok waren achtergebleven, maar Ma Tok kwam al snel met de beide kleintjes in haar handen het huis weer binnen.
Zij zette een kuiken aan elke kant van Desiree, die weer rustig werd nu ze haar kinderen weer bij zich had.

Ik was erg nieuwsgierig hoe de kuikens zich zouden gedragen nu ze tussen ons in zaten.
De andere kippen waren intussen ook wakker geworden.
Ze lieten Desiree en haar kuikens gewoon zitten en iedereen ging
Zorro, Pippa en Laza
zijn of haar gang.
Laza en Zorro kraaiden, waarop Anne C ook een poging deed.
Ik weet het niet zeker, maar het leek net alsof Laza moeite had om zijn lachen in te houden toen hij die hoest-kraai hoorde.
Zorro keek rond alsof hij zijn oren niet kon geloven, toen liet hij zijn fraaiste "kukelekuueh" horen, bijna helemaal goed.
Laza keek trots naar zijn oudste zoon, waarop die nog een keer extra zijn best deed. Nu hoorde ik geen verschil meer meer met de kraai van Laza, alleen heeft Zorro een iets lichtere stem,
Anne C, Desiree en Annette
maar dat zal wel komen omdat zijn borstkas nog niet zo ruim is als die van Laza. Hij heeft minder klankkast, zou je kunnen zeggen. Desiree keek streng naar Anne C, die nu wijselijk zijn snavel dicht hield.

Iedereen bleef rustig op de stok zitten, want het was helemaal geen mooi weer. Dat zagen we door de ramen in ons huis. Het leek wel of het zachtjes regende. We hadden dan ook geen van allen haast om naar buiten te gaan.
Ik ging wel even naar beneden om te eten, want mijn maag en mijn krop waren helemaal leeg, ik rammelde van de honger.
En toen kwam Ma Tok om onze deur open te doen.

3 opmerkingen:

  1. Voor als er koudere nachten komen, mag die stok eigenlijk best nog wat voller!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat Anne C en Annette nu eindelijk bij de anderen mogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willy Waterdrinker30 september 2016 om 18:50

    Zeer zeker Ma Beestentuin.
    Het doet denken aan dat Playboy schort, dat kipschort van Ma Tok.

    BeantwoordenVerwijderen