vrijdag 21 oktober 2016

Annette als vrije hen


Annette:

Wij zijn nu al echt helemaal bij de familie Tok ingelijfd, Anne C en ik.

Anne C en Annette in de tuin
We lopen de hele dag door de tuin te scharrelen, zelfs als het regent.
Dan gaan we wel schuilen onder een struik of soms onder de grote boom, maar we blijven de hele tijd buiten. Alleen als het verschrikkelijk hard plenst gaan we wel eens even naar binnen, het Tok-huis in. Dan gaan de struiken en de boom namelijk doordruppelen en dan worden we daaronder ook nat.
Een klein beetje nat vind ik niet zo erg, maar mama Desiree zegt dat wij als kuikens nog snel kou kunnen vatten en dan krijgen we longontsteking en dat is geen pretje.
Dus we luisteren maar braaf naar haar.
eigenwijze Anne C
Ik wel, tenminste.
Anne C is niet zo gehoorzaam.
Hij gaat vaak gewoon zijn eigen gang.
Mama Desiree is nogal eens boos op hem, maar ook daar trekt hij zich niet veel van aan.
Hij wil graag bij de hanen horen, bij LazaRus en Zorro dus.
En als die buiten blijven in de regen wil hij dat ook.
Ik heb al tegen hem gezegd dat die oudere hanen veel meer veren en dons hebben dan wij, maar dat kan hem niets schelen, hij zegt dat een flinke haan best tegen een beetje nat kan.
Nou, als hij ziek wordt is het zijn eigen schuld, hij moet het zelf maar weten.
Zouden hanen altijd zo eigenwijs
Pippa met haar (toen nog) kleine zoon Zorro
zijn?
Ik vroeg het aan Pippa, de broedmoeder van Zorro, die ook pas een haantje heeft opgevoed. Zij zei dat dat inderdaad zo was: "Haantjes zijn eigenwijs en ze denken het altijd beter te weten dan hennen. Het is de kunst om hen te laten denken dat zij hun zin krijgen, terwijl je stiekem je eigen zin doordrijft."
Hoe dat moet weet ik niet, ik zal het eens aan mama Desiree vragen, die is zo wijs!
Dat komt omdat ze al zo oud is. Ik ben er best trots op dat ik zo'n wijze broedmoeder heb.
En dat zij zo oud is merk je alleen maar aan haar wijsheid, niet aan hoe ze eruit ziet of hoe ze loopt, ze doet daarin niet onder voor een jonge hen.
Eigenlijk vind ik haar de mooiste hen van alle kippen van de familie Tok.
Zou dat komen omdat zij mijn broedmoeder is of zou het echt waar zijn?

Desiree, de oude, wijze, schone dame
Vindt u haar ook zo prachtig met haar kuif en haar koekoekkleurige veren?

1 opmerking:

  1. Nou en of! Heeft ze ook mooie ogen? Want daar kunnen wij lezers niet veel van zien namelijk...

    BeantwoordenVerwijderen