woensdag 5 oktober 2016

Zorro's visie op de nieuwste gebeurtenissen


Zorro:

Ik wist niet wat ik hoorde, die eerste ochtend dat Anne C en Annette met Desiree bij ons in het huis hadden geslapen.

v.l.n.r.: Anne C, Desiree, Annette, Zorro, Pippa, Laza,
Nadine, Odette
Laza had gekraaid, ik had hem geantwoord en toen kwam er nog een soort van hoestbui op pootjes voorbij.
Geen gehoor natuurlijk, maar het was toch echt een haantje dat probeerde te kraaien. Dat weet ik nog wel van toen ik voor het eerst wilde gaan kukelen.
Mijn eerste pogingen klonken vast niet zo vreselijk als die van die kleine, die er nu bijgekomen is, maar ik herkende het wel.
Ik dacht: "Wat heb ik nou aan mijn lellen hangen, nóg een haan erbij?"
Natuurlijk wist ik al dat Anne C ook een haantje is, maar ik had niet gedacht dat hij al zo snel bij ons in het huis zou komen wonen
Desiree kijkt streng naar Anne C
en nog minder dat hij dan meteen zijn snaveltje zou opentrekken.
Gelukkig hield hij de volgende keer zijn bekje stijf gesloten, maar dat kwam vast omdat zijn broedmoeder Desiree hem zo streng aankeek.
Wat kan die hen boos kijken vanonder die kuif, zeg!
Ik zou er bijna bang van worden. Niet echt, natuurlijk, want ik ben een flinke haan geworden zo langzamerhand.
Al bijna net zo groot als mijn pa. En mijn kraaien mag er ook zijn, al zeg ik het zelf.


Toen we vanochtend de tuin in liepen zag ik iets bijzonders.

veren in de ren van Yvonne en Yvette
De ren van Yvonne en Yvette lag helemaal vol met veren, het leek wel of die enge grote vogel langs was geweest. Maar gelukkig was dat niet zo, de beide dames Y zijn gewoon in de rui.
Nou ja, gewoon, nogal heftig, mag ik wel zeggen.
Het verbaasde mij dat ze nog veren over hadden, gezien de enorme hoeveelheid die in de ren lag. Maar ja, zij zijn dan ook grote hennen, dus ze hebben veel en grote veren. Dan lijkt het al snel meer.
Ik vroeg hen of ze het niet koud hadden 's nachts, maar ze zeiden heel stoer dat ze daar wel tegen konden.
Yvonne en Yvette in hun ren met losse veren
Ma Tok heeft de raampjes weer in het deurtje van hun nachthok gezet, die had zij er in verband met de hitte uitgehaald.
Nu zitten de twee grote meiden dus weer knus achter hun ramen 's nachts.
Overdag zijn ze vrijwel de hele tijd in hun grote ren te vinden, behalve als ze een ei moeten leggen. Dat doen ze ook minder nu ze in de rui zijn en daar hebben ze groot gelijk in.
Je kunt niet alles tegelijk, nieuwe veren maken en eieren vormen zijn twee energievreters, die moet je onafhankelijk van elkaar doen.

Dat zeiden Yvonne en Yvette tenminste en zij hadden het van Ma Tok.
En ik heb inmiddels begrepen dat die alles weet.

2 opmerkingen:

  1. Bij mij ligt het hok ook al weken vol veren. Vooral Kuif is erg in de rui.
    En gister lag er, na weken, weer een ei in het hok.

    BeantwoordenVerwijderen