woensdag 26 oktober 2016

De vierde haan (1)

Zorro:

Weet u wat er vanochtend vroeg gebeurde?

Laza in zijn kraai-houding
Ik was nog een beetje slaperig toen Laza zijn eerste mooie "Kukelekuuu" van de dag liet horen. Vlak daarna hoorde ik die kleine opdonder van een Anne C zijn zielige kraai uitproberen en toen kon ik niet achterblijven.
Ik schalde mijn mooiste "Kukelekuu" aller tijden de lucht in. Maar wat er toen gebeurde? Ik hoorde plotseling achter mij nog een soort van gekukel.
Het zou toch niet waar zijn?
Vier hanen?
Onmogelijk!
Ik keek snel om om te kijken wie er achter ons op de stok zaten. Daar zag ik alleen Annette zitten, naast Geertrui. Annette zou toch niet ook een haantje blijken te zijn? Dat zou te erg zijn!
Geertrui zat nog te slapen en Annette keek mij een beetje verbaasd aan.
Annette op stok
Ik kraaide nog een keer en daarop probeerde die minkukel van een Anne C het ook weer.
Het klonk beter dan zijn vorige poging, maar mooi was het nog niet. Laza zat stil voor zich uit te kijken toen ik opeens weer een soort gekraai achter mij hoorde.
Snel keek ik om, maar weer was ik te laat om Annette te betrappen. Ze zat nu achterstevoren op de stok, misschien om mij te misleiden? Geertrui sliep nog steeds, haar ogen waren dicht.
Ik begon mij nu echt zorgen te maken.
Nu zou Ma Tok alle drie de jonge haantjes toch wel wegsturen, vier hanen zou zelfs voor haar te gek worden.
Ik keek naar Laza, die onverstoorbaar nog een keer keihard kraaide.
Ik ging nu ook achterstevoren op de stok zitten, zodat ik de achterste stok goed in de gaten kon houden.
Anne C hield deze keer zijn snavel dicht en ik ook, ik was benieuwd of er nu weer een kraaigeluid achter ons, en nu dus vóór mij, zou klinken, maar dat gebeurde niet.
Toen Anne C weer kraaide keek ik naar hem en terwijl ik dat deed kraaide er weer iemand op de achterste stok. Verdraaid nog toe, nu had ik het gemist!
Waarom had ik ook naar Anne C gekeken? Dom!
Het lijkt wel alsof dat vanzelf gaat, als er "Kukelekuu" klinkt móet ik gewoon die kant op kijken.

Anne C en Annette
Ik was net van plan om aan Laza te vragen of hij het ook had gehoord toen ik Anne C een knipoog naar achteren zag geven. Zat hij nu naar zijn broedzusje of -broertje te seinen?
Zaten zij mij met z'n tweeën voor de gek te houden?
Dat zou hij vast niet durven, dat onderdeurtje.
Ik begreep er nog steeds niets van. U wel?

3 opmerkingen: