maandag 10 oktober 2016

Zelf mooi zijn of trots op je dochter


Maria:

Ziet u het, naast mijn rechteroog?
Raar gezicht, hè?
Er zit daar een bobbel.
Ma Tok heeft er al een keer aan gevoeld, maar dat was de vorige bult.
Het is namelijk zo dat ik nu en dan zo'n bult krijg en die gaat dan vanzelf weer weg.
Maar na een poosje komt er weer een volgende bobbel.
Ik heb er geen last van, het staat alleen een beetje raar, maar dat vind ik niet erg.
Ik ben niet zo ijdel, ik ben al een tamelijk oude hen en dan vind je schoonheid niet meer zo belangrijk als toen je jong was.
Dat is bij mij tenminste zo.

Maar nu over iets anders.

8 kippen op de stok
Mevrouw Katblad vindt dat onze stok nog niet vol genoeg is om het in de winter lekker warm te hebben.
Ik wil mevrouw Katblad geruststellen.
De stok lijkt op de foto niet zo vol, maar dat komt omdat Ma Tok die foto 's avonds gemaakt heeft.

Maria en Wiske op de hordeur, waar zij 's avonds hun nachtrust beginnen
En 's avonds zitten Wiske en ik altijd op de bovenkant van de hordeur.
Waarom?
Dat weten we niet, het is gewoon zo gegroeid.
Toen wij samen uit het kleine hokje in het Tok-huis werden gezet zijn we samen lekker rustig daar gaan zitten, dat was een veilig plekje, vonden wij.
Halverwege de nacht springen we van die hordeur af, zo bovenop de stok.
Geertrui is dan ook van de achterste stok bij de anderen komen zitten.
Dan zit hij wel redelijk vol.
En als het koud is kunnen we gewoon allemaal dicht tegen elkaar aan kruipen, dan gaat het prima, hoor. Dus u hoeft u geen zorgen te maken over ons, mevrouw Katblad.
Ik vind het wel heel aardig van u, dat u zo aan ons hebt gedacht. Dank u wel.

Wiske
Wiske is trouwens een prachtige hen geworden, vindt u niet?
Mooi zwart, met een groenige glans over haar veren, een knalrood kammetje en een klein kuifje daarachter.
Ze is een flinke meid, ze laat zich niet op haar kop zitten, door niemand, ze heeft zelfs een keer tegen Laza gezegd dat hij iets verkeerd had gedaan. Dat was ook wel zo, maar om dat tegen de baas te durven zeggen, daar moet je moed voor hebben.
En dat heeft ze dus, mijn broeddochter.
Ik ben trots op haar.

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad Wiske is een flinke en mooie meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wiske is prachtig! Vooral dat kuifje! Ze lijkt veel op Wilhelmina en Xara van mij, maar als ze die kuif zouden zien, zouden ze stikjaloers zijn.

    BeantwoordenVerwijderen