maandag 6 juni 2016

Stom


Zora:
Ik zit hier maar in die stomme ren.
Ik mag er niet uit.
Niet van mama Pippa en ook niet van Ma Tok.
Zij vinden mij nog veel te klein om al in de tuin rond te scharrelen.

Zora mag nog niet uit de ren van mama Pippa
Ik vind dat stom.
Ik ben al hartstikke groot gegroeid.
Weet u nog hoe klein ik was toen ik net uit mijn ei kwam gekropen?
Vergelijk dat dan eens met hoe groot ik nu ben. Ik ben vast al wel drie keer zo groot als toen. En nóg mag ik niet naar buiten. Stom, stóm, STOM! Hoe kan het nou gevaarlijk zijn in de Tok-tuin? De anderen lopen er toch ook allemaal veilig rond?
En mama Pippa kan dan toch gewoon vlakbij mij blijven, zodat ze mij kan beschermen als dat nodig mocht zijn?
Maar nee hoor, het mag niet.
papa Laza op bezoek bij Pippa en Zora
Er komen gelukkig wel nu en dan kippen op bezoek bij ons.
Die staan dan met mama Pippa te kakelen, ze zeggen dat ik al zo lekker groot word en dat ik zulke mooie veertjes krijg. Alleen op mijn kop zit nog dons en ik krijg een soort "matje" achteraan mijn kop. Mijn kammetje wordt ook steeds groter en roder en nu is Ma Tok bang dat ik een haantje ben. Ik zou niet weten waarom ze zich daar druk om maakt, een haan is toch net zo leuk als een hen? Ik wacht wel af wat ik ga worden, ik weet het ook nog niet. Papa LazaRus is ook bij ons komen kijken, hij wilde wel eens zien hoe groot ik al was geworden.
LazaRus is cool volgens Zora
Hij ging gewoon bovenop de ren zitten! Ik vind papa Laza cool. Volgens mama Pippa ga ik, als ik een haan ben, net zo kukelen als papa LazaRus. Dat lijkt mij eigenlijk wel. Lekker de baas zijn over de kippen. Haha, dan zou ik ook de baas zijn over mama Pippa! Geweldig, dan mag ik zeggen dat zij geduldig moet wachten, net zoals zij nu steeds tegen mij zegt.
Maar het schijnt nog een hele tijd te duren voordat duidelijk wordt wat ik ben. En daar moet ík dan weer op wachten. Waarom duurt alles toch altijd zo verschrikkelijk lang? Wachten is stom!
Het leukste is het als Wiske bij mij op bezoek komt. Zij kakelt meer met mij dan met mama Pippa.
Ze vertelde dat zij vorig jaar uit haar ei was gekropen en dat zij de jongste was in de Tok-tuin totdat ik kwam.  
       Zij is dus nog lekker jong en zij
Wiske gaat op bezoek bij Zora
begrijpt mij veel beter dan al die ouwe taarten van hennen, die met mama komen kakelen.
Ik zou graag met Wiske willen spelen in de tuin.
Zij vertelde mij dat zij dat ook wel lollig zou vinden, zij zou mij dan alle leuke plekjes laten zien. Maar ja, dat mag natuurlijk ook nog niet van die stomme mama Pippa en die stomme Ma Tok. Kon ik maar wat vlugger groeien. Maar hoe doe je dat?
Wiske zei dat ik maar goed veel moest eten, dat ik dan extra snel groot zou worden.
Dus nu ga ik vlug een heleboel eten naar binnen snavelen, zodat ik héél hard ga groeien en dan mag ik EINDELIJK uit deze stomme ren!

3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens: wachten is stom!
    Maar tijdens dat wachten kun je wel lol trappen, toch?
    Zet 'm op, Zorro!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat wordt en is ze/hij? al groot! En mooi ook. Ben zo benieuwd wat het wordt: een hennetje of een haan. Zou me ook niet verbazen als het een haan is. En wachten is inderdaad stom, dat duurt ook zo lang...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wies van der Plas6 juni 2016 om 17:33

    Ja, en stel je nou eens voor dat hij/zij later uit de kast komt !

    BeantwoordenVerwijderen