maandag 11 april 2016

Besmettelijk of aanstekelijk


Nadine:
Wiske kwam naar mij toe om iets te vragen.

Wiske komt met haar vraag bij Nadine
Ik begreep eerst niet waarom zij daarvoor niet bij haar moeder aanklopte, maar toen ze haar vraag had gesteld snapte ik het wel.
Zij vroeg mij of ik wist wat er met Pippa aan de hand was, waarom die de hele dag in een legnest zat te zitten en zo vaag keek. Toen ik zei dat dat niets ernstigs was, was ze al een beetje opgelucht.
"Ja," zei ze, "ik vraag het omdat mijn moeder de laatste tijd ook wel eens zo in het niets zit te staren en toen vroeg ik mij af of het iets besmettelijks zou zijn." Ik lachte en ik zei dat het niet
Maria staart in het niets
echt besmettelijk was, maar dat het wel aanstekelijk kon werken. "Wat is het dan?" vroeg het jonge ding.
Toen heb ik maar uitgelegd dat Pippa broeds aan het worden was en dat Maria dat vorig jaar ook al van haar had overgenomen.
"O, krijg ik dan broertjes en zusjes?" vroeg Wiske met een blije snavel. Ik heb verteld dat, als alles goed gaat en de eieren, waarop een hen zit te broeden, bevrucht zijn, er na drie weken kuikentjes uit die eitjes komen. En dat zijn dan, in het geval van kuikens van Maria, broedbroertjes en -zusjes van haar, van Wiske dus.
Maar we moeten eerst natuurlijk
kuikentjes van vorige zomer (Xara en Xander)
wachten of Ma Tok het goed vindt dat er gebroed gaat worden in de Tok-tuin. Want er zijn al zoveel kippen op de wereld.
En hanen zijn er helemaal teveel. Dat komt omdat er maar één haan bij een toom kippen kan wonen, anders wordt het ruzie en vechten.
"O, ik hoop toch zo dat het gaat lukken, het lijkt me zó leuk om volwassen te zijn als er nieuwe kuikentjes komen. Dan kan ik ook een beetje op ze passen, als ze uit het hok mogen."
Ze stond helemaal te glimmen, dat mooie zwarte meisje.
Ik heb maar niet gezegd dat een hennetje van haar leeftijd ook al kan broeden, want dan zou ze het vast meteen willen proberen. Laat haar eerst nog maar een poosje van haar vrijheid genieten, er komt nog tijd genoeg om te broeden en voor lastige kuikens te zorgen.

6 opmerkingen:

  1. Hoezo broeds aan het worden? En hoelang duurt dat broeds worden? Wanneer gaat dat over in het daadwerkelijk broeds zijn? Misschien dat Ma Tok dat even kan verklaren op haar kenmerkende, duidelijke wijze?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk is Pippa al een heel poosje broeds, maar ik probeer haar daar vanaf te brengen door haar telkens buiten te zetten. Soms blijft ze dan een tijdje scharrelen, maar de volgende dag zit ze weer in het legnest. We kijken wie de langste adem heeft, Pippa of ik.

      Verwijderen
  2. Schitterend mens die Miss Nadine Tok.
    Gezellig type Rubens zeg maar, foto prachtig betrapt van achter genomen.
    Kan er een scherpere kip foto van Nadine Tok komen, Ma Mens Tok ?
    Voor op de gang vergroot A4 of zo en goud ingelijst.
    Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ivan, het is erg moeilijk om kippen te fotograferen, omdat ze vrijwel nooit stil zitten. Dat laatste gebeurt alleen als ze 's avonds op stok zijn gegaan, maar dan is het te donker voor een goede foto.

      Verwijderen
  3. Nou Ma Tok, leest u deze Volkskrant link maar eens over een opname van een houtduif d.d. het jaar 1841, dan kraait u wel anders, laat ik het zo zeggen.
    http://krant.volkskrant.nl/ipaper-online/print/article/8002/64954/NL/4812574

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtige foto van Nadine!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen