vrijdag 22 april 2016

Spannende tijden


Wiske: "Mama, waarom duurt het zo lang voordat er kuikentjes komen? Die drie weken zijn nu toch wel eens om?"
Maria: "Nee kind, ze zijn nog niet helemaal om, maar het duurt vast niet lang meer. Zullen we eens aan Pippa gaan vragen of ze al gepiep hoort onder zich?"

Wiske
Wiske: "Maar dat kan toch niet, als een kuiken nog in het ei zit kan het toch niet piepen?"
Maria: "Ja hoor, dat kan. Het kleintje pikt een dag voor het uitkomen de luchtkamer van het ei aan en dan kan het piepen."
Wiske: "Maar hoor je dat dan door het ei heen? Dan moet zo'n kuiken toch behoorlijk hard kunnen roepen."
Maria: "Ja, daar zul je nog versteld van staan, hoeveel lawaai zo'n klein ding kan maken."
Wiske: "Zullen we dan even bij Pippa op bezoek gaan? Zou ze dat wel willen? Ze zit de hele tijd maar alleen in dat broedhok, ik weet niet of ik dat zou volhouden, hoor."
Maria: "Maar jij bent ook niet broeds, als je dat bent gaat het gewoon vanzelf en dan lijken drie weken helemaal niet zo erg lang.
Maria
Maar laten we maar even kijken of we Pippa wat kunnen vragen.

Pippa, hoe gaat het met je?"
Pippa: "Goed hoor."
Maria: "Heb je al gepiep gehoord onder je?"
Pippa: "Ik dacht daarnet inderdaad dat ik wat hoorde, maar ik weet het niet helemaal zeker. Het kan ook zo zijn dat ik wat dacht te horen omdat ik het zo graag wil."
Wiske: "Vind je het erg spannend, nu er bijna kleintjes gaan komen?"
Pippa: "Ja, ik ben wel erg benieuwd hoe het kuiken zal zijn, vooral omdat het er maar eentje is vind ik het erg belangrijk dat hij of zij gezond en sterk is."
Maria: "Hoe bedoel je, dat het er maar één is? Je zit toch op vier eitjes?"
Pippa: "Zo ben ik wel begonnen, ja, maar Ma Tok heeft een paar keer met een lampje door mijn eieren heen
Pippa
gekeken en toen heeft ze gezien dat er maar in één van de vier eitjes een kuiken groeide.
Dus de andere drie eieren heeft zij weggehaald, zodat ik nu nog maar op één ei zit te broeden."
Wiske: "Wat naar voor je.
Was je erg teleurgesteld?"
Pippa: "Ja, aan de ene kant wel, je hoopt natuurlijk dat alles uitkomt, maar aan de andere kant is het ook wel weer rustig om maar één kuiken te hebben.
Vier is best hard werken, hoor."
Wiske: "Wil je mij alsjeblieft roepen als er iets gebeurt onder je? Ik wil het zó graag meemaken allemaal."
Pippa: "Dat kan ik niet beloven, want ik moet heel stil blijven zitten als het kuikentje uitkomt. Het moet goed warm gehouden worden, want het is helemaal nat als het er net is.
Maar je hoort het vanzelf, want het zal zeker piepen, dat geef ik je op een briefje."

Ma Tok: even terzijde: Vera leeft nog, ze is nog erg ziek, maar we gaan door met haar te vertroetelen.

1 opmerking:

  1. Zo weinig eitjes bevrucht; gaat het wel goed met Laza, of heeft hij ook last van al die spanningen in het tokhuis?

    BeantwoordenVerwijderen