vrijdag 1 april 2016

Arme Vera


Vita:
Er is iets aan de hand met mijn hartsvriendin Vera.

Vera
Wat het precies is weet ik niet, maar het moet wel iets ergs zijn, want ze moest met Pa en Ma Tok mee in de auto. Ik hoorde Ma Tok iets mompelen over de dierenarts en nu denk ik dat Vera wel erg ziek moet zijn als ze daar naartoe moet.
Ik had al gemerkt dat Vera niet meer wilde eten en drinken en ze bleef ook in ons huis zitten met al haar veren uitgezet, alsof ze het koud had. Toen ik vroeg wat er aan scheelde wilde ze antwoord geven, maar in plaats daarvan kwam er een beetje water uit haar snavel lopen.
Dat maakte dat ik heel erg bezorgd werd.
Vita (achter) en Vera
Gelukkig houdt Ma Tok ons allemaal goed in de gaten, dus zij had het ook gemerkt en meteen de dokter gebeld.

Nu is Vera weer thuisgekomen, maar ze zit in het nachthok van ons oude hok, helemaal alleen. Dat is nodig voor haar rust, zei Ma Tok.
Ze kreeg lekker eivoer en ze viel daar meteen op aan.
Dat leek mij een goed teken, dus ik vroeg aan Ma Tok of het nu echt nog wel nodig was dat ze alleen bleef zitten.
Ik heb haar veel liever bij mij in de buurt, dat is veel gezelliger.
Maar Ma Tok zei dat het leed nog niet geleden was en dat zij Vera heel goed in de gaten moest houden.
Haar krop had helemaal vol gezeten met water en zand,
Vera in het oude nachthok
daarom had zij niet kunnen eten. De dierenarts had haar een paar keer flink laten spugen, net zolang tot de krop weer leeg en soepel aanvoelde.
Nu mocht Vera weer eten, maar niet teveel tegelijk, want we weten nog niet of de krop nu weer voedsel doorlaat en als ze dan teveel eet zit ze zo weer verstopt.
Ma Tok moest Vera ook goed laten drinken en als ze dat niet uit zichzelf deed, moest het met een spuitje in haar snavel worden gespoten. Ik heb gezien dat Ma Tok dat al heeft gedaan. En als het nodig is moet ze Vera ook laten braken.
Als het niet heel snel beter gaat moet Vera weer terugkomen bij de dokter, anders gaat ze dood van de honger.
Wat een toestand!
Ik dacht dat ze al weer beter was, maar het blijft dus nog even spannend.
Stel je voor dat Vera dood gaat, ik moet er niet aan denken.

2 opmerkingen:

  1. Kleine beetjes voer geven, ma Tok! Anders zit die schrokop weer verstopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker spannend! Heel veel sterkte!
    Mag Vera nu ook in Soestdijk wonen dan?

    BeantwoordenVerwijderen