maandag 25 april 2016

Nieuwe zorgen


Geertrui:
Mijn zus is ziek. En niet zo'n beetje ook.
Ze kon ineens niet meer op haar rechter poot staan.

zieke Geertrui in de ziekenkamer in het mensenhuis
Ze was maar gaan liggen in de tuin, en ze bleef gewoon liggen toen er lekkers werd gestrooid.
Ik heb een poosje naast haar gezeten en ik heb haar gevraagd waarom ze zo raar deed.
Toen vertelde ze me dat haar ene poot het niet meer deed, dus dat ze niet meer kon lopen.
Ma Tok had het ook gezien en zij nam mijn zus op schoot, om aan haar poten te voelen.
Ze zei dat ze dat deed om te kijken of er verschil te voelen was tussen de beide poten.
Maar dat was niet duidelijk zo. Omdat het niet echt lekker warm weer was nam Ma Tok haar mee
eenzame Geertrui blijft achter in de tuin
naar het mensenhuis, om haar daar een warm plekje te geven. Toen werd ik pas echt bang.
Zou het nu met mijn zus net zo aflopen als met Vera? Die was nooit meer teruggekomen uit dat huis. Dat mocht in geen geval gebeuren. Wat zou ik moeten zonder mijn tweelingzus?
Zou ik dan in mijn eentje grappen moeten uithalen?
Daar zou ik niets aan vinden.
Wij hebben elkaar juist zo nodig bij het bedenken van onze lolletjes. En we zijn ook verder altijd samen.
Ma Tok kwam mij later vertellen
Geertrui met haar verlamde pootje
dat mijn zus heerlijk warm in een ruime bak met bodembedekking lag, met eten en drinken vlak voor haar snavel, zodat zij zou kunnen eten en drinken als ze honger of dorst had.
En Ma Tok gaat ook de dierenarts bellen om te vragen of hij naar Geertrui's pootje wil kijken. Misschien heeft hij een idee wat er aan de hand kan zijn.
"Als het maar niet de ziekte van Marek is," zei ze, "want dan is er eigenlijk geen hoop meer voor haar."
Ik schrok daar erg van, vooral toen ik zag dat Ma Tok een traan op haar wang had.
Dat had ze ook steeds toen Vera net was overleden. En nu ben ik dus heel erg bezorgd om mijn lieve tweelingzus.

Ma Tok: we zijn net met Geertrui bij de dierenarts geweest. Ze heeft 4 injecties gekregen en we moeten haar lekker warm houden en dwangvoeren. Als ze met een paar dagen niet beter is moet ze terugkomen, dan voor haar laatste injectie. Maar daar gaan we niet van uit! We gaan ons best doen en we hebben weer een klein beetje hoop gekregen.

4 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat er nog hoop is voor Geertrui!
    En voor de hele Tok-familie dus ook.
    Sterkte met de zieke kip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wat verdrietig. Ik hoop van harte dat het steeds beter zal gaan met Geertui. Dus geen ziekte van Marek? Sterkte weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zorgen allemaal. Sterkte! Hopelijk niks besmettelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dimitri Stroganov26 april 2016 om 19:02

    Ik word er helemaal bedroefd van, van al die slechte toktijdingen zeg maar.
    De koude rillingen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen