zaterdag 21 november 2015

Broeden en opvoeden is een zware klus


Pippa:
Maria kwam naar mij toe met een vraag.
Zij vroeg zich af of zij aan geheugenverlies begon te lijden.

Maria en 2 van haar kuikens
Ik begreep eerst niet waarom zij daarmee bij mij kwam, maar toen zij uitlegde dat zij en ik tegelijk kuikens hadden uitgebroed en dat zij dacht dat haar slechte geheugen ook zou kunnen komen doordat zij het toen zo druk had gehad met haar kinderen, begon ik te snappen waar zij heen wilde.
Ze vroeg of ik me nog heel goed voor de geest kon halen hoe het in de tuin was geweest voordat Yvonne en Yvette hier kwamen wonen.
Zij had daar namelijk een beetje moeite mee.
Toen ik vertelde dat ik mij die tijd ook niet meer zo goed herinnerde en dat het net leek alsof de twee grote witte dames met hun rode flaphoedjes hier altijd hadden gewoond, was Maria helemaal opgelucht.
Zij zal toch niet echt gedacht hebben dat zij aan het malen was?
Pippa en haar Xander en Xara
Ik ging mij die tijd van het opvoeden van mijn Xara en Xander weer even helemaal indenken.
Wat was ik toen ontzettend gelukkig, al was het ook wel heel druk geweest.
Eigenlijk is broeden mijn lust en mijn leven. Als het aan mij lag zou ik het hele jaar door óf op eitjes zitten óf kuikens opvoeden. Maar dat vindt Ma Tok niet goed. Zij is bang dat ik dan te erg uitgeput raak.
Bovendien zijn er al zoveel kippen op de wereld, dat ik er niet nog meer bij hoef uit te broeden. En vooral haantjes zijn er in overvloed.
Laza Rus met zijn eerste 2 hennen
Eén haan heeft meerdere hennetjes onder zijn hoede, dus er zijn altijd minder hanen nodig dan hennen.
Dat kan ik begrijpen.
En als broedende kip heb je niet in de poot wat er uit je bebroede eitjes komt kruipen, een haantje of een hennetje.
Dus ja, dan blijven er altijd haantjes over.
En het is niet te doen om die allemaal een goed plaatsje te bezorgen, al heeft mijn Xander dat wel gekregen. En Maria's Wendelmoed en Winnifred ook. Maar dat komt omdat Ma Tok haar best heeft gedaan voor ze.
Nu kan ik Ma Tok natuurlijk wel voor een voldongen feit zetten door stiekem te gaan broeden en dan op een dag met mijn kuikens tevoorschijn te komen, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.
Daarvoor let zij veel te goed op ons.

1 opmerking: