donderdag 19 november 2015

Kalkgebrek of erger?


Maria:
Ik heb het wel gemerkt, hoor.
Dat Vera en Vita zich zorgen maken over weer een scheiding van hen.
Vera en Vita
En zij denken dat niemand het door heeft, maar Ma Tok heeft het natuurlijk ook allang gezien, dat de eieren van Vera niet elke dag een mooie sterke schaal hebben, zoals het hoort.
Ja, want zij moet telkens de legnesten schoonmaken als er weer een ei is stuk gegaan.
Wij ruimen zelf natuurlijk zoveel mogelijk alles op, maar helemaal schoon krijgen wij het niet.
Het binnenste van het ei zakt meteen na het breken door de houtkrullen heen en dan plakt alles aan de bodem van het nest. En Ma Tok voelt elke dag of alles nog lekker schoon en droog is in
kalk voor door drinkwater
alle nesten. Want zij houdt van schoon en droog.
En nu krijgen wij allemaal weer extra kalk door ons drinkwater.
Er staat ook al een bak met grit, dat zijn gemalen schelpen, maar voor het geval wij daar niet genoeg van eten krijgen wij nu ook nog kalk door ons drinken.
Ma Tok hoopt dat het zo weer goed gaat komen met Vera. Want zij vindt het ook niet fijn als de twee hartsvriendinnen weer uit elkaar zouden moeten.
Ik vind het water nu iets minder lekker dan normaal schoon drinkwater, maar dat heb ik graag voor de twee geredde legkippen over.
Zij zouden het ook voor mij doen.
Ik ben blij dat wij, leden van de familie Tok, ons ook echt zo gedragen. Als leden van één familie, bedoel ik. Ook de geredde legkippen horen er echt bij.
Yvonne en Yvette zijn nog wel eens een beetje fel als het om lekkere hapjes gaat, maar daar kunnen wij begrip voor opbrengen.
Zij hebben zolang voor hun eten moeten vechten in die grote legschuur, waar ze woonden, dat raak je niet zo snel kwijt.
En zo heel erg lang zijn zij nog niet bij ons, al lijkt het soms wel alsof zij hier altijd hebben gewoond.
Ik kan het me niet meer zo goed herinneren hoe het was voordat zij hier kwamen.
Maar dat komt misschien ook omdat ik net mijn vier kuikens had uitgebroed toen zij hier hun intrede deden. Daar had ik het vreselijk druk mee.
Ik zal eens aan Pippa vragen hoe dat bij haar is, zij had toen ook net twee kuikens.
Of zou het aan mijn geheugen liggen, dat ik het niet meer zo goed weet?
Ik ben ook al niet meer de allerjongste, tenslotte.

3 opmerkingen:

  1. Wat is Maria toch een lieve kip! En zo sociaal! Fijne familie hoor, daar in de Tok tuin! Al mag ik ook niet klagen over mijn gevederde vriendjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach nee toch! Hoop dat het snel weer goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan e.e.a. te maken hebben met gebrek aan voldoende daglicht, Ma Tok?
    Onze overbuurvrouw heeft daar ook last van. Haar daglichtlamp schijnt nu de hele dag. Of dat licht haar helpt, weten we helaas niet, maar zo komen wij aan onze extra vitamientjes! Tenzij ze de gordijnen gesloten heeft natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen