maandag 9 november 2015

Hoera! Saai!


Keetje:
Desiree heeft het nu wel gehad over de kuiven van haarzelf en de Geertruien, maar over die van mij heeft zij gezwegen.

het staartje in de kuif van Desiree
En dat heeft een goede reden. Tenminste, ik vind hem goed, die reden.
Ik heb namelijk nooit zoveel problemen met mijn kuifveren. Niet zo snel last van veerluizen, denk ik.
Misschien vinden ze mijn veren niet lekker smaken.
Daar ben ik dan heel blij om. Zo'n staartje bovenop mijn kop, brrr, dat lijkt mij helemaal niet lekker zitten.
Alleen in de ruitijd heb ik wel eens wat minder kuifveren, maar dan ziet iedereen er hier in de
Laza in de rui
tuin niet uit, zelfs Laza is dan bijna belachelijk, dus dan val ik niet op.
Eigenlijk gaat alles op het ogenblik nogal rustig zijn gangetje hier in de Tok-tuin. Geen ernstige ziektes, geen ongelukken en wel goed eten en een droog huis.
Je zou het bijna saai kunnen vinden, maar wij hennen houden wel van saai, als het maar een goed soort van saai is.
Wel jammer dat het nu herfst is, zodat het regelmatig regent.
Wij schuilen dan eerst onder de boom en de struiken, maar na een tijdje gaan die doorlekken en dan gaan we met ons allen in de overdekte ren van ons oude hok zitten te kletsen.
Heel gezellig, natuurlijk, maar ik
schuilen voor de regen in de ren van het oude hok
persoonlijk loop liever vrij te scharrelen in de tuin.
We zijn nu met zovelen dat het aardig vol wordt als we met ons allen in die ren staan.
Gelukkig zet Ma Tok ons lekkere bord ook wel eens in die ren als het regent, zodat we tijdens het schuilen lekker kunnen snoepen. Ik noem dat bruine bord altijd ons "lekkere bord" omdat we daar ons snoep op krijgen.
Ma Tok strooit ook vaak nog wat extra zaadjes los in de aarde van de tuin, maar als het regent is dat niet zo handig.
Gisteren hebben wij een restje splitbonen gekregen.
Weet u niet wat dat zijn?
Ik wist het ook niet voordat we ze kregen, maar lekker waren ze wel.
We hadden ze in no time op, die gedroogde kleine dingetjes.
Als ik er nog eens over nadenk vind ik "saai" eigenlijk gewoon heel erg fijn.

1 opmerking: