vrijdag 6 november 2015

Odette heeft een opdracht aan de lezers


Odette:

Wiske
Die Wiske, zij was echt een beetje van slag toen niet Ma Tok, maar mevrouw Katblad ons huis kwam sluiten een paar dagen geleden.
Zij heeft misschien nog maar één keer eerder meegemaakt dat Ma Tok er niet was, maar dat is zij dan vast vergeten.
Ze is ook nog zo jong.
Wij weten wel dat mevrouw Katblad ook goed voor ons kan zorgen. Als zij komt is het ook goed, bijna net zo goed als wanneer Ma Tok zelf komt. Eigenlijk merken we geen verschil, maar vertrouwd is altijd het fijnste.


Jannes
En dan was er nog het nieuws over Jannes.
Ik was blij dat Maria het zo goed opnam, ik was echt even bang dat zij het naar zou vinden dat haar zoon Wendelmoed zo snel een opvolger kreeg, maar ze was gewoon blij voor haar Wilhelmina en Pippa's Xara.
Ik moet er niet aan denken dat Laza er niet meer zou zijn en dat er dan een andere haan zou komen hier.
Ik ben helemaal aan Laza gewend, ik heb nooit anders meegemaakt.
Hij was er al toen ik hier uit mijn ei kroop.
Ik zat even na te denken over wie er hier al waren voordat Laza zijn intrede deed in de Tok-tuin.

Laza Rus
Dat waren alleen de kuifhoenders, dus Desiree, de Geertruien en Keetje, Maria is tegelijk met hem hier gekomen en de anderen kwamen allemaal toen hij er al was.
Ik weet niet wat normaal is, of een haan langer leeft dan een hen of andersom. Als er geen ongelukken gebeuren, bedoel ik. Ik zal het eens aan Ma Tok vragen, die weet het misschien wel. En anders zoekt zij het wel op, zij wil zoveel mogelijk weten over kippen en hanen.
Of misschien weet één van de lezers het wel, dan kan die het aan Ma Tok doorgeven.
Zij vertelt het dan wel weer aan mij.
Met deze opdracht aan u, lezers, sluit ik mijn verhaaltje af.
Ik hoop snel van u te horen.

6 opmerkingen:

  1. Wies van der Plas6 november 2015 om 18:07

    Ohhh, een singel, nee dan is het niet zo erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Vrouwe Bladkat:
    Ja zeker, maar Jannes is absoluut
    totalie verlept, toch ? Dat wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jannes heeft een woest verenpak zo te zien, alsof hij door de storm is gelopen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jannes had veerluis en hij was in de rui. Dan lijkt het nergens op. Maar nu gaat het beter, in zijn nek begint het al te groeien. De staart moeten we nog even afwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Odette, om op je vraag terug te komen : kippen worden ongeveer 7 tot 8 jaar oud. Soms wel 10 jaar en er zijn kippen bekend die wel 20 jaar werden! Hanen worden net zo oud als kippen, niet ouder. Dit alles als er geen veranderingen zijn, bv een nieuwe haan erbij. Weet je nu voldoende?

    BeantwoordenVerwijderen