woensdag 18 november 2015

Zorgen


Vera en Vita:
Het regent alweer. Maar wij zijn toch naar buiten gegaan.
Het wordt vast dadelijk weer droog en een beetje water kunnen onze veren wel hebben.
We hebben al lekkere wormen gevangen, die sukkels hebben nog steeds niet geleerd om in de grond te blijven als wij vrij rondlopen. Tja, dan moeten ze het zelf maar weten..

Vita


Vita:
Ik ben zo blij dat ik weer normale eieren kan leggen en niet meer van die schaalloze vieze dingen.
Hoewel, vies?
Ze smaakten heerlijk.
Maar het voelde wel heel raar glibberig als er zo'n ei met alleen maar een vlies uit mij kwam glijden. En het ging ook meteen kapot, zodra het in het legnest terecht kwam.
En dan was het smikkelen geblazen.
En een gedrang van jewelste, want iedereen wilde een snaveltje meepikken.
Nee, dat is gelukkig voorbij.





Vera



Vera: Ja, ik ben daar ook blij om, want Vita zat eerst een hele tijd alleen in het oude hok, omdat Ma Tok in de gaten wilde houden of zij al goede eieren ging leggen door de medicijnen, die zij kreeg.
En onze eieren zijn niet van elkaar te onderscheiden.
Nu lopen mijn vriendin en ik weer lekker samen in de tuin.






Vita:




Vita: Ja, maar toch maak ik me nu weer een beetje zorgen.
Waarom?
Omdat Vera nu en dan een ei legt met een nogal dunne schaal.
En die schaal gaat wel eens stuk.
En dan wordt het legnest vies en proberen wij weer allemaal om dat op te ruimen voordat Ma Tok in de gaten krijgt dat er weer iets aan de hand is met één van ons.
Want dan krijgen we hetzelfde scenario weer, maar dan andersom, als u begrijpt wat ik bedoel.




Vera



Vera: Mijn eieren zijn inderdaad niet allemaal omgeven door een sterke schaal, dat moet ik toegeven.
Maar ik doe erg mijn best om dat voor Ma Tok verborgen te houden.
Ik heb namelijk helemaal geen zin om in mijn eentje in het oude hok te zitten en twee keer per dag grote pillen in mijn snavel gestopt te krijgen.
Vita zegt wel dat die pillen helemaal niet erg zijn, maar mij lijkt het niet fijn.




Vera en Vita:
En nu hopen wij maar dat dit even een tijdelijke inzinking is van Vera, die vanzelf zal overgaan. Want wij zijn juist zo blij dat we weer lekker samen kunnen scharrelen.

2 opmerkingen:

  1. Nou is het eigenlijk geen weer om lekker buiten te scharrelen maar toch hoop ik dat de eieren van Vera weer rap stevig van schil zullen zijn!
    Waaien de kippen niet weg btw?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ergens gelezen dat kippen zich vooral niet mogen gaan vervelen. Hoe zit dat precies, Ma Tok? Waar krijgen ze dan last van? Niet alleen chagrijn maar ook fysieke kwalen?

    BeantwoordenVerwijderen