dinsdag 24 november 2015

Dé oplossing? (1)


Laza Rus:
Maria kwam naar mij toe. Ze kwam in de hoedanigheid als moeder van Wiske, zei ze.

Maria met Wiske als klein kuikentje
Ik vroeg of ze mij dan wilde spreken als vader van Wiske of als hoofd van de familie Tok.
Dat ben ik namelijk allebei, en we moeten hier geen door elkaar lopende belangen krijgen in de Tok-tuin.
Daar let ik altijd goed op, al zeg ik het zelf, dat ik niet met twee verschillende petten op ga zitten. Bij wijze van spreken natuurlijk, want ik moet er niet aan denken dat ik écht een pet op mijn kop zou dragen. Stel je voor, dat mijn fraaie volle rode kam dan niet meer te zien zou zijn, zonde!
Maria zei dat het deze keer was omdat Wiske iets héél wijs had opgemerkt.
En nu wilde Maria weten hoe zij dat verder moest aanpakken. Moest zij Wiske prijzen of moest zij eerst onderzoeken of haar
Wiske, nu bijna volwassen
idee wel echt klopte?
Ik begreep dat Maria mij nu toch in allebei mijn hoedanigheden nodig had.
Ik besloot eerst maar als familiehoofd op te treden.
Ik vroeg aan Maria wat die wijze opmerking van Wiske dan wel geweest was.
Toen Maria het vertelde stond ik even met mijn oren te klapperen. Dat was duidelijk een dochter van MIJ, die zoiets briljants had kunnen bedenken.
Hoe komt ze erop?
Ze lijkt wel een filosoof, net als Odette.
U weet nu niet waar dit over gaat? Dan hebt u duidelijk het vorige verhaal niet gelezen.
Ik raad u aan om dat nu eerst even te doen, anders begrijpt u er straks helemaal niets meer van.

verschillende groottes van eieren
Zo, bent u weer bij gelezen?
Dan gaan we verder.
Die Wiske toch.
Zou zij gelijk hebben?
Het zou kunnen.
Hoe moesten we daar nu achter komen?
Maar natuurlijk, ik heb haar naam net al even genoemd: we vragen het aan Odette! Die kan goed denken.
Dan moet zij er maar een poosje haar hersentjes op kraken en dan horen we over een tijdje het resultaat wel van haar gefilosofeer.
Ik ben benieuwd, u ook?

2 opmerkingen:

  1. Het is in elk geval overduidelijk dat Wiske haar denktalent van haar moeder heeft geërfd en niet van haar nogal narcistisch ingestelde vader...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slimme Wiske! Daar heeft Laza niet van terug! Ben benieuwd wat Odette daar van vindt.

    BeantwoordenVerwijderen