donderdag 5 november 2015

Maria is blij



Maria:
U hebt het zeker wel gehoord, hè, dat er weer een haantje is bij mevrouw Wies in de tuin.

Jannes met Xara, die bij hem blijft
Dat is erg fijn, want vooral Xara heeft echt een man nodig om bescherming bij te kunnen zoeken.
Laza en de hennen hier in de Tok-tuin dachten dat ik het heel naar zou vinden dat Wendelmoed zo snel vervangen werd.
Maar eigenlijk ben ik alleen maar blij voor de kippen van mevrouw Wies, vooral voor mijn Wilhelmina en Pippa's Xara.
Ik heb gehoord dat mevrouw Wies al haar kippen en het nieuwe haantje heeft gekortwiekt, ter voorkoming van een herhaling van de ramp met Wendelmoed. Dat is heel verstandig van mevrouw Wies. Zij (of haar man, dat weet ik niet) heeft ook het hek aan de rand van het water veel hoger gemaakt.
Zij was zó verdrietig dat er weer
het opgehoogde hek
iemand was verdronken, dat wil zij niet nog een keer meemaken. Dus nu zijn de hennetjes en het nieuwe haantje veel veiliger.
Het is natuurlijk nooit honderd procent veilig in een tuin, maar mevrouw Wies heeft echt haar best gedaan om het zo veilig mogelijk te maken.
En nu ben ik heel benieuwd of het nieuwe mannetje, dat Jannes heet, ook echt de baas gaat worden daar.
Die wat grotere bruine hen, die Cochin, is wel behoorlijk bazig geworden nadat Salmiak is overleden. En toen er ook nog geen haantje was dacht zij dat zij wel de haan kon spelen.
Ik hoop dat Jannes haar er snel onder krijgt, om het zo maar eens te zeggen.
Hij is nog wel erg jong, hij is van juni van dit jaar, dus pas vier of
Jannes en de Cochin
vijf maanden oud.
Maar hij heeft wel zijn hele leven tegen een ander haantje van zijn eigen leeftijd op moeten boksen, dus hij is wat tegenstand gewend. Op de foto hiernaast kunt u zien dat Jannes al niet meer bang is voor die grote bruine hen.
Hij staat gewoon naast haar van wat lekkers te snoepen.
Die gaat zich wel redden daar, daar ben ik van overtuigd.
Wij zullen ongetwijfeld door mevrouw Wies op de hoogte gehouden worden hoe het allemaal verder gaat.

En niemand hoeft zich zorgen te maken over mij, ik ben alleen maar blij dat Pippa's dochter Xara en mijn Wilhelmina weer een beschermer hebben.


Dat hij lang moge leven en een goede haan voor zijn hennen moge zijn.
Hoera voor Jannes!

4 opmerkingen:

  1. Wij sluiten ons aan bij deze mooie slotzin. Hiep hiep!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wies van der Plas5 november 2015 om 17:09

    Zitten er vissen of broedende kikkers in de vijver ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste mevrouw van der Plas: Wat bedoelt u met de vijver? De singel misschien?

      Verwijderen
  3. Het is nu zo gezellig in de tuin! Jannes heeft zijn plek echt veroverd. Hij kraait ( niet te hard!) en houdt toezicht op de kippen met zacht klokkende geluidjes. Heel leuk om te horen!

    BeantwoordenVerwijderen