maandag 23 november 2015

Slimme Wiske


Wiske:
Er is weer van alles gaande in onze tuin.
Ma Tok maakt zich weer druk over de schaaldikte van de eieren van Vera.

multivitamine voor kippen
De mevrouw, die pas onze verzorging deed, ze heet mevrouw Katblad, geloof ik, heeft Ma Tok ook al van alles verteld over vitamines, die wij
te weinig zouden krijgen omdat de zon te kort schijnt in de winter.
Volgens mij is dat maar onzin, maar Ma Tok is meteen begonnen ons extra vitamines te geven. We kregen dat al elke week een keer, maar nu krijgen we een paar dagen achter elkaar dat gele spul door ons drinkwater.
Ik vind dat niet erg, drinken is drinken voor mij, maar er zijn een paar hennen, ik zal geen namen noemen, die zeuren dat ze dat vitamientjeswater niet lekker vinden. Dan gaan ze kijken of er nog ergens een regenplas in de tuin ligt, om daar dan uit te gaan drinken.
Gelukkig voor Ma Tok ligt er op het moment niets aan plassen, anders zou het jammer zijn van haar moeite. Ze moet die vitamines precies afmeten en het dan door een, ook afgemeten, hoeveelheid water doen.
Ze zegt dat het voor ons bestwil is, dan worden wij niet ziek als het koud en donker is in de winter.
Wiske en mama Maria
Als zij zo haar best doet voor ons moeten die kieskeurige zeurpieten niet zo moeilijk doen en gewoon van dat gele water drinken. De extra kalk in ons water vonden ze ook al niet te zui... eh ... drinken.
Nou vraag ik je toch!
De meesten van ons zijn inmiddels gestopt met eieren leggen. Wij noemen dat onze winterstop, heb ik gehoord van mama Maria.
Ik leg nog wel om de dag een mooi eitje, dat komt omdat ik pas ben begonnen met leggen, zegt mama. Dan heeft een hen nog zoveel eicellen dat het zomaar doorgaat, het legproces.
Ik voel me best een beetje volwassen, nu ik aan de leg ben; ik hoor er nu echt bij.
En ik geef Ma Tok iets terug voor
links: ei van Vera, rechts: eitje van Wiske
al haar goede zorgen, dat is ook fijn.
Voor de legkippen geldt zo'n winterstop niet, die zijn erop gefokt dat ze het hele jaar door eieren leggen.
En wat voor eieren!
Die zijn zó groot, daar past een eitje van mij wel drie keer in.
En nu heb ik een idee:
Ik denk dat daar het probleem met de dunne schalen in zit. Omdat de eieren van de vier legkippen zo groot zijn moet de schaal ook heel groot zijn, anders kan die er niet helemaal omheen.
En als je iets uitrekt wordt het dunner, toch?
Ik vind het heel slim bedacht, al zeg ik het zelf.

3 opmerkingen:

  1. Nou Wiske, is nog heel klein eitje wat je legt. Maar volgend jaar zullen ze stuk groter zijn, denk ik. Of gaat dat sneller, mevrouw Tok?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is die Wiske toch een mooi kipje met prachtig glanzende veren!
    En al eieren leggen!
    Drink maar lekker van dat vitamine water!
    Groeten vanuit zomers Wellington!
    (geen vitamine water nodig hier op moment, gewoon in de zon lopen!)

    BeantwoordenVerwijderen