dinsdag 27 oktober 2015

De grote geheime vergadering (1)

Desiree:
Als oudste is mij de eer toegevallen om verslag te doen van de grote geheime vergadering, die gehouden werd in de Tok-tuin. 
Aanwezig waren alle hennen, met uitzondering van Keetje en de beide Geertruien. 
Laza Rus was er ook niet bij.


Keetje en de Geertruien, onderwerp van de vergadering

Het had heel wat moeite gekost om iedereen bij elkaar te krijgen zonder dat de buiten gesloten hennen en Laza iets in de gaten kregen, maar uiteindelijk was het ons gelukt.

voorzitter Desiree
Zo begonnen we onze bijeenkomst met het kiezen van een voorzitster. 
Ik werd unaniem aangewezen, omdat ik de oudste hier ben. 
Ik heb gehoord dat er bij mensen door de voorzitter een hamer wordt gebruikt, waarvoor begrijp ik niet, misschien om klappen te kunnen uitdelen als er iemand niet op tijd stil is, maar wij hebben zoiets niet nodig.
Omdat de vergadering geheim was ga ik niet alles bekend maken wat er besproken is, maar het besluit waartoe wij kwamen zal ik u wel vertellen. 
Welnu, na veel vijven en zessen kwamen we tot de conclusie dat dit alles hoogstwaarschijnlijk was opgezet door de Geertruien.
Laza neemt de leiding over
Waarom Keetje met hen samenwerkte konden wij niet begrijpen en ook niet wat nu eigenlijk de bedoeling van deze hele geschiedenis was. Dus dat moest ook nog uitgezocht worden. Wij waren van plan om met deze vraag naar de tweeling toe te gaan, maar toen stak Laza opeens zijn kop naar binnen in onze geheime vergaderplaats. Tja, toen moesten wij hem natuurlijk wel vertellen wat wij aan het doen waren.
Laza kwam rustig bij ons zitten en hij vroeg aan mij of hij de
Desiree en Maria verlaten de vergadering
leiding van de vergadering mocht overnemen.
Dat vond ik een prima plan, ik was hard aan een pauze toe,
ik verging van de dorst door al dat gekakel.
Dus ik vroeg aan Laza of ik dan even weg kon gaan.
"Neem Maria maar even mee, die ziet helemaal bleek van moeheid," zei Laza. En zo gingen wij samen lekker even de poten strekken en wat drinken.
"Ze zullen toch wel op ons wachten voor ze verder gaan?" vroeg Maria. "Dat lijkt me wel," zei ik en ik nam Maria ook nog mee naar de etensbak om haar wat te laten eten.
Dat deed ik omdat Laza naar mij had geknipoogd toen hij mij opdroeg om Maria mee te nemen. Ik begreep dat hij iets te
moeder en dochter lopen rondjes
bespreken had met de anderen dat niet voor haar oortjes bestemd was.
Dus ik nam ruim de tijd om haar lekker te laten snavelen.
Toen kwam Wiske ook naar buiten. Ze rende naar haar moeder toe en ze zei dat Laza tegen haar had gezegd dat ze ook maar even lekker moest gaan rondrennen, omdat het niet goed was voor jonge pootjes om zo lang stil te zitten.
Laza zou ons wel roepen als we weer terug moesten komen. Maria prees Laza dat hij zo goed voor hun kind zorgde en toen ging ze samen met Wiske wat rondjes door de tuin lopen.

Ikzelf ging een poosje rustig zitten, ik ben tenslotte ook niet meer de jongste.
Ik ging zitten wachten totdat Laza ons weer naar binnen zou roepen. 
Gelukkig had Ma Tok van mevrouw Katblad heerlijke witlof voor ons gekregen, dus ik had tijdens dat wachten wel iets fijns te doen.
Ik was erg benieuwd naar wat Laza te vertellen had gehad aan zijn dames, iets wat niet iedereen mocht weten. Ik was ervan overtuigd dat ik erop kon vertrouwen dat onze baas weet wat goed voor ons is, maar ik vond het nu toch best een beetje spannend worden.

2 opmerkingen:

  1. Nou, ik kan er geen touw meer aan vast knopen! Achterklap en manipulatie daar in die Tok-tuin?

    BeantwoordenVerwijderen