dinsdag 13 oktober 2015

Ontwenningsideeën


Laza Rus:
Ma Tok heeft aan mij gevraagd of ik Pippa niet tot de orde kon roepen.
Nou, dat heb ik geprobeerd.
Ik schaam mij om te moeten zeggen dat het mij niet gelukt is.
Nu lijkt het net alsof ik mijn hennen niet in toom kan houden.
Enne... tja..., eigenlijk is dat ook zo.
Ik heb haar eerst voorzichtig aangepakt, met lieve woordjes en zo.
Dat hielp niet. Ik geloof dat zij mij niet eens hoorde.

Pippa kijkt wel maar luistert niet
Laza praat tegen Pippa

Toen ben ik achter haar aan gaan lopen, alsof ik haar wilde treden.
Eigenlijk vraagt zij daar een beetje om, zoals zij door de tuin loopt met haar staart wijd uitgespreid en hard klokkend.
Maar als ik te dicht bij haar in de buurt kwam ging ze protesteren, die rare meid.
Dan rende ze hard weg.
Ik er achteraan, dat begrijpt u.
Want ik heb gehoord dat vrouwen die "Nee" zeggen soms juist "Ja" bedoelen.

Laza Rus probeert indruk te maken op Pippa

Dat klopt duidelijk niet altijd.
Bij Pippa blijkt "Nee" ook echt "Nee" te zijn.
Nu is het wel goed voor haar om een rondje door de tuin te rennen, als afwisseling van haar constante in een nest liggen, maar het was mij begonnen om wat afleiding.
Voor haar, ja.
Dat ik het ook leuk vind komt op de tweede plaats, want zo ben ik, altijd eerst het beste zoekend voor mijn hennen.
Goed, dat hielp dus ook niet.
Ik heb ook nog geprobeerd om de andere hennen zover te krijgen dat zij telkens alle legnesten bezet zouden houden, maar dat hielden zij niet lang genoeg vol.
Pippa bleef net zolang wachten tot ze het allemaal zat waren en weer naar buiten gingen. Ik heb Pippa ook nog van haar nest af willen duwen door naast haar te gaan liggen, maar dat kleine eigenwijze ding liet zich gewoon niet opzij dringen, ze bleef stug liggen.
Toen heb ik de moed maar opgegeven en de opdracht aan Ma Tok terug gegeven.

de enige in- en uitgang van het kippenhuis: via de lange buitentrap en het kleine deurtje

En nu doet zij weer elke dag de grote deur dicht, zodat wij allemaal door het kleine deurtje naar binnen moeten.
Pippa heeft nog steeds niet door dat zij zo weer bij een nest kan komen.
En dat is maar gelukkig, want nu loopt zij de hele dag in de kou, zodat haar broedbuikje goed kan afkoelen.
Het zal wel een keer over gaan, hoop ik, en anders moeten we maar zo blijven doorgaan. De lange buitentrap met het kleine deurtje zijn er tenslotte niet voor niets.

1 opmerking:

  1. Als het kleine Pipje nu maar geen blaasontsteking krijgt met haar blote buikje in de kou!

    BeantwoordenVerwijderen