zaterdag 17 oktober 2015

Een vreselijk bericht


Desiree:
Omdat ik de oudste ben in de Tok-tuin heeft Ma Tok mij uitgekozen.
En ik ben daar helemaal niet blij mee.
U zult dadelijk wel begrijpen waarom.
Ma Tok heeft zelf de zwaarste taak op zich genomen, gelukkig, want ik weet niet of ik die taak zou kunnen vervullen.
U hebt inmiddels vast al begrepen dat er iets heel ergs is gebeurd.
En dat is ook zo.

Maria en haar 4 broedkinderen, Wendelmoed, Wilhelmina, Wiske en Winnifred
Ik zag Ma Tok Maria, Laza Rus en Wiske bij elkaar roepen.
Ma Tok keek heel ernstig en ik zag dat Maria al voelde dat er iets heel naars was gebeurd. Iets dat haar, Laza en Wiske aanging.
En wat kon dat anders zijn dan iets dat te maken had met Wendelmoed of Wilhelmina? Dat zijn immers kinderen van Maria en Laza en een broertje en zusje van Wiske.
En ik zag na een tijdje Maria helemaal door haar pootjes zakken.
Laza sloeg zijn vleugel om haar heen om haar te troosten en Wiske keek hulpzoekend rond.

Laza en Maria, vlak voordat Ma Tok het slechte nieuws vertelt

Omdat Ma Tok al aan mij had verteld wat er was gebeurd heb ik toen alle anderen ingelicht en toen zijn we met ons allen om Maria heen gaan staan.
Daar knapte ze een beetje van op, vooral toen wij allemaal om de beurt even met een vleugel langs haar heen streken.
Laza is de hele verdere dag bij haar en Wiske gebleven.
Erg hè?

O, ik heb u nog niet eens verteld wat er gebeurd is.
En dat was nu mijn taak.
Ik moest u op de hoogte brengen van het vreselijke nieuws, dat Ma Tok van mevrouw Wies te horen kreeg.



v.l.n.r.: Wendelmoed, Xara, Witje en Wilhelmina in de tuin bij mevrouw Wies
Wendelmoed en zijn harem


Wendelmoed is dood!
Hij is overleden terwijl hij zijn hennen aan het verdedigen was.Waarschijnlijk was er een kat de tuin van mevrouw Wies binnen geslopen en Wendelmoed heeft dat beest vast weggejaagd, want er was er geen meer te bekennen toen mevrouw Wies de tuin in kwam.
Ze miste Wendelmoed en ze ging overal zoeken.
Toen zag ze hem in het water van de singel liggen, dood.

Wendelmoed als schattig kuiken met zijn broertje Winnifred
Ze heeft vreselijk gehuild om die lieve flinke jongen.
En ze heeft hem natuurlijk een mooi graf gegeven.
Hij is gestorven als een held, dat heeft Ma Tok ook aan Maria verteld, maar dat kon haar niet troosten.
Ma Tok wist dat ook wel, maar ze moest toch iets zeggen.
En ik denk dat het later, na een hele poos, toch wel een beetje kan helpen, het weten dat haar zoon zijn leven heeft gegeven voor zijn hennen, zoals dat hoort voor een haan, als het nodig is. Wij hier in de Tok-tuin voelen allemaal mee met Maria.
Voor haar is het toch het ergste, Wendelmoed was haar zoon.

Wendelmoed, Wilhelmina en Xara
eten uit de hand van mevrouw Wies
Hij was natuurlijk ook een zoon
van Laza, maar voor een moeder zijn dit soort zaken toch het ergste. Wiske weet niet eens meer zo goed hoe hij eruit zag, zij heeft hem maar zo kort meegemaakt en ze was toen zelf ook nog een kuiken.

Voor mevrouw Wies is het helemaal vreselijk, zij heeft zo goed voor hem gezorgd en ze heeft toch niet kunnen voorkomen dat hij al zo jong moest sterven.
Ma Tok heeft gezegd dat wij de hele dag Maria moesten troosten en dat hebben we allemaal gedaan.


We hopen dat mevrouw Wies ook wordt getroost.
Ma Tok gaat heel binnenkort even bij haar langs om te kijken of het allemaal wel goed gaat met haar.

Zo, dat was het.
Het is een pak van mijn hart dat ik mijn taak heb volbracht.
En nu ga ik snel naar Maria toe.

4 opmerkingen:

  1. Wat een droefenis. In het harnas gestorven.
    Heel veel sterkte voor jullie allemaal en in het bijzonder voor mevrouw Wies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst onze condoleances voor mevrouw Wies. Wat vreselijk dat zij Wendelmoed zo plotseling levenloos moest aantreffen in het water...
    Maar natuurlijk gaat ons medeleven ook uit naar de hele familie Tok, inclusief Ma.
    Moge het voor iedereen een grote troost zijn dat Wendelmoed als een held is gestorven: hij heeft zijn reputatie en naam eer aan gedaan.
    Sterkte allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat tragisch. Sterkte allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Arme Wendelmoed! Wel dapper en moedig dus hij deed zijn naam eer aan. Veel sterkte voor Wies en de fam Tok

    BeantwoordenVerwijderen