donderdag 22 oktober 2015

Vreemd gedrag (1)


Pippa:

broedse Pippa op de hand van Ma Tok
Ik weet niet wat mij bezielde, nu was ik toch weer broeds!
Gelukkig is het over gegaan, door het ingrijpen van Ma Tok.
Zij sloot mij elke dag buiten, hoe koud het ook was, en dat heeft geholpen.
De andere hennen en zelfs Laza Rus schijnen tegen mij aan gekakeld te hebben, maar daar herinner ik me niets van. Wel weet ik nog dat ik telkens met mijn warme buikje in de koude tuin werd gezet.
Ik kon wel schuilen als het regende, want het oude hok staat er nog en dat is altijd open. Alleen heeft Ma Tok het nachthok afgesloten om te voorkomen dat ik daar zou gaan zitten broeden.
Ze heeft het maar druk gehad met mij.

En nu is er weer iets nieuws aan de hand in de tuin.
Niet met mij, hoor, ik ben weer helemaal in orde.
Het gaat nu om Keetje, zij doet raar.

Keetjes speciale slaapplek
Ze gaat elke avond in het huis op de rand zitten, vlak bij de deur. Dat doet ze al een tijdje.
Ma Tok heeft geprobeerd haar op de stok te zetten bij ons, maar ze vliegt dan meteen weer terug naar haar eigen plekje en nu
laat Ma Tok het maar zo.
Maar sinds gisteren wil ze daar ineens niet meer slapen.
Ze wil persé tussen de twee Geertruien in op de stok zitten.
En die vinden dat niet fijn, zij willen altijd bij elkaar zitten,
dan kunnen ze stiekem nog
wat kletsen als we moeten
gaan slapen van Laza.
De Geertruien duwen Keetje telkens weg, de ene keer
Maria en Wiske op de hordeur
probeert één van hen om tussen Keetje en de andere Geertrui in te kruipen, de andere keer duwen ze Keetje van de stok af.
Dat geeft een heel gedoe, en Laza wordt daar natuurlijk boos om. Hij wil rust in het huis als hij heeft gezegd dat het stoktijd is. En ik vind dat hij daar gelijk in heeft, hij is tenslotte de baas.
Ik begrijp niet wat Keetje eraan vindt om tussen die twee rare meiden in te zitten, maar ze blijft het volhouden.
Maria en Wiske slapen nog altijd bovenop de rand van de hordeur. Dat is door iedereen geaccepteerd als hún plekje, moeder en dochter gezellig bij elkaar. Nu Keetje zo moeilijk doet gaat Maria zich er mee bemoeien. Ze roept dan naar beneden dat Keetje geen goed voorbeeld geeft aan Wiske, die nog een kuiken is, al is ze dan groter dan zijzelf. Wiske protesteert hier dan weer tegen, ze zegt dat zij allang geen kuiken meer is, hoe komt Maria erbij?
En zo gaat het dan een tijdje door, totdat Laza boos zegt dat het nu uit moet zijn en dat hij degene die nu nog haar snavel open doet flink in haar kop zal pikken.
Dan is het direct stil en we gaan slapen zoals we zitten, tussen de Geertruien in of niet.

1 opmerking:

  1. Leuk, een driehoeksverhouding! Nou ja, zogenaamd dan he? Want je kunt op je veren natellen dat al dit gedoe onderdeel is van de Grote Grap van de Truitjes.
    We zijn benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen