donderdag 1 oktober 2015

Weerpraatje


Keetje:
Vindt u het ook zo fijn dat het nog zulk heerlijk weer is?
Ma Tok zegt elke morgen dat wij er van moeten genieten, omdat het wel eens de laatste mooie dag van het jaar kan zijn. Zo pessimistisch ben ik niet, volgens mij komen er nog een heleboel voordat het jaar om is. Maar ik begrijp wel wat Ma Tok bedoelt.
Als het herfst is kan het zomaar dagen achter elkaar regenen. En stormen ook.
Bij harde storm blijf ik zoveel mogelijk binnen.
Het is dan buiten moeilijk om rechtop te blijven, je waait zo van je voeten.

wormpjes eten tegen de kou in de winter
Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik door de harde wind achteruit liep in plaats van vooruit. Ik vind dat vervelend, je komt dan niet waar je wezen wilt.
De Geertruien vonden het juist helemaal geweldig.
Ze liepen gierend van het lachen achteruit, botsend tegen alles en iedereen, omdat ook zij geen ogen aan de achterkant van hun kop hebben.
Je kunt van hen zeggen wat je wilt, ze zijn in elk geval altijd vrolijk.
Ze maken overal een geintje van.
Eigenlijk is dat best knap, ze hebben het nog niet zo gek bekeken.
Misschien zijn zij wel de slimsten van de kuifhoenders hier in de Tok-tuin.

de kuifjes van de Tok-tuin
Ja, en dan komt de winter.
Met kou, en als we pech hebben ook sneeuw.
Dat vind ik helemaal niet fijn, je krijgt er zulke koude voeten van.
Ma Tok maakt dan wel een paadje voor ons met de bezem, maar dan moet je dus de hele dag op dat schoongeveegde paadje blijven. Je kunt niet eens lekker scharrelen.

lekker scharrelen in de zomer

Nee, geef mij de lente en de zomer maar.
Ma Tok zegt dat het elk jaar een beetje minder koud wordt.
Dat is eigenlijk niet de bedoeling, maar het gebeurt toch.
Nou, ik vind dat wel prettig, hoor.
Bedoeling of niet, van mij mag het.

5 opmerkingen:

  1. Kan iemand die bananenschil op foto nr. 3 even weghalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is geen bananenschil, mevrouw Katblad, maar een bloemkoolblad. Een bananenschil zou veel te gevaarlijk zijn, u weet hoe onvoorzichtig Ma Tok is.

      Verwijderen
  2. Geef mij ook de zomer maar, lekker zonder jas naar buiten en in de zon ontbijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry MT, maar ik dacht aan uw heup. U weet dat alles wat maar een beetje glad is, heel link kan zijn, vooral voor u! Vandaar dus inderdaad ons verzoek. De kippen kunnen niet zonder u!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marietje, zonder de herfst en een beetje kou in de winter, zou onze waardering voor lente en zomer er niet zijn! (U draagt toch geen bont, heh? En geen donzen dekbed naar wij hopen?)

    BeantwoordenVerwijderen