vrijdag 23 oktober 2015

Vreemd gedrag (2)


Odette:
Het is mij opgevallen dat Keetje steeds vaker in de buurt van de Geertruien is.

Keetje
Ze scharrelt telkens in hun buurt en als de tweeling samen wil smoezen dringt Keetje zich er steeds tussen. Het lijkt wel alsof zij bij hen wil horen.
Ik heb niet de indruk dat deze wens wederzijds is, Geertrui en Geertrui proberen Keetje te ontlopen, maar de zwart-witte kuifkip is erg vasthoudend.
Wat bezielt haar toch?
Ik heb al een tijdje zitten piekeren, maar ik kom er niet uit. Ik heb aan Desiree gevraagd of het haar ook was opgevallen.
Zij had alleen gemerkt dat Keetje 's avonds aan het klieren was als we op de stok zaten en dat Laza
Desiree bespiedt Keetje en de Geertruien
daar boos om werd.
Ze beloofde mij dat zij erop zou letten, want ik was bang dat ik me enkel maar iets in mijn kop haalde en dat het aan mij lag.
Na een hele poos kwam Desiree mij opzoeken, toen ik in het oude hok aan het schuilen was voor de motregen.
Ze zei dat ik gelijk had en dat Keetje inderdaad wel opvallend vaak in de buurt van de twee witte krullenbollen te vinden was.
Ze had ook iets anders raars opgemerkt, maar ze wist niet zeker of dat echt was gebeurd of dat zij het zich had verbeeld.
Het was net alsof één van de Geertruien naar Keetje had geknipoogd.

de 3 soorten kuifhoenders in de Tok-tuin
Wij, Desiree en ik dus, konden ons dat eigenlijk niet goed voorstellen, omdat de zusjes er een hekel aan hebben als iemand probeert tussen hen in te komen. Dus wij besloten dat die knipoog niet echt geweest kon zijn. Misschien had Geertrui een vuiltje in haar oog gehad.
Toch vonden wij allebei dat Keetje vreemd deed en dat ging Desiree, als mede-kuifhoender, ook aan.
De Geertruitjes zijn ook kuifkippen, maar zij zijn zo'n twee-eenheid dat we hen nooit als zodanig beschouwen.
Zij zijn gewoon een geval, of liever twee gevallen, apart.
Desiree zei tegen mij dat zij, als oudste hen, het op zich zou nemen om Keetje aan te spreken op haar gedrag.
Ze zou hier echter nog even mee wachten, misschien zou het allemaal wel vanzelf overgaan en dan zou zij voor niets een knuppel in het hoenderhok hebben gegooid.
Daar moest ik erg om lachen, om die
Laza wil mee lachen met Desiree en Odette
uitdrukking, en Desiree ook, toen ze in de gaten kreeg dat dat wel een beetje een vreemde manier van zeggen was voor een kip. Toen wij zo samen stonden te grinniken kwam Laza naar ons toe. Hij vroeg of er iets leuks was, dan wilde hij graag mee lachen.
Desiree vertelde wat zij zojuist had gezegd en Laza vond het ook lollig.
Gelukkig vroeg hij niet waarom Desiree die uitdrukking had gebruikt, want dan zou hij er vast zelf achteraan gaan, om alles uit te zoeken, bedoel ik.
En dat vonden wij geen goed plan, dan werd alles veel te erg opgeblazen. Desiree en ik spraken af om Keetje en de Geertruien goed in de gaten te houden en toen gingen we lekker verder met scharrelen.

4 opmerkingen:

  1. Is er nou niet één (van de hennen) die dit allemaal doorziet? Treurig hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U moet het zo zien, mevrouw Katblad: U overziet het geheel, maar de hennen zitten er middenin, dus zij zien elk alleen hun eigen stukje verhaal.

      Verwijderen
  2. Ohhhhhh, jaaaaah! Tuurlijk!!!!
    En u zelf dan, Ma Tok? Weet u al wat er gaat gebeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, mevrouw Katblad, ik weet ook nog niet hoe dit verhaal gaat aflopen.

    BeantwoordenVerwijderen