maandag 27 oktober 2014

Vliegende ratten?

Nadine vertelt
Laza heeft gezegd dat ik vandaag weer eens wat moet vertellen en als hij dat zegt dan moet je dat ook doen, anders komen er problemen. Niet dat ik het erg vind, hoor, ik praat best graag en er is altijd wel iets te zeggen hier. Maria heeft verteld dat het hok een grote beurt heeft gekregen, nou dat was me wel wat, hoor. Gelukkig was alles klaar voordat we op stok gingen. We hebben allemaal heerlijk geslapen, het rook zo lekker fris.
Toen de vrouw vanochtend de tuin in kwam ging ze eerst kijken hoe het met Desiree haar kuif was. Het staartje zat er nog keurig in, maar Desiree heeft liever geen frutsels aan haar lijf, ze liep telkens met haar kop te schudden, ze probeerde het blauwe ding uit haar kuif te krijgen, ze zat zelfs met haar poot te krabben aan het staartje.
Desiree schudt met haar kop
krabben in de kuif
De vrouw ging haar weer oppakken en toen heeft ze het blauwe ding uit Desiree's kuif gehaald, zodat ze zich weer lekker vrij kon voelen. De kuif bleef gewoon staan zoals hij de dagen met het staartje erin had gestaan, dus het was ook niet meer nodig om de veren vast te binden. We hebben nu geen moderne kuifkip meer, aan de ene kant wel jammer, maar voor Desiree is het fijn. Ik zou ook niet graag met zo'n strak ding in mijn veren rondlopen. Gelukkig heb ik geen kuif maar een kammetje op mijn kop.
Weet u wie er eigenlijk niet in onze tuin wonen, maar er toch elke dag komen eten? Dat zijn vogels, die in onze boom wonen en ook verderop in andere bomen, ze heten duiven. De vrouw zegt dat zij de luizen meebrengen naar onze tuin en ook in ons hok, want ze zijn best brutaal, ze komen gewoon in ons hok ons eten opeten. Soms zitten er wel tien tegelijk in en om ons hok.
Nadine tussen de duiven
Nu kunnen wij best wat missen, er is altijd eten in overvloed, maar wat we vooral kunnen missen zijn die luizen. Op de foto's kunt u zien hoe de duiven ons snoepvoer aan het opeten zijn. Wij laten ze hun gang maar gaan, maar ze kunnen niet zeggen dat ze anders omkomen van de honger, ze zijn allemaal weldoorvoed.
De vrouw noemt de duiven "ratten van de lucht", omdat ze, net als ratten, ongedierte overbrengen van het ene dier op het andere of van dieren op mensen. Zij kan er niet aan beginnen om alle duiven tegen luis te gaan behandelen, dan zou ze ze allemaal moeten vangen, dat is al onmogelijk, want die beesten kunnen heel goed vliegen, ze zitten in een ogenblik in de boom of op het dak van het gebouw naast ons. En dan zouden ze allemaal druppels in hun nek moeten krijgen, dan kan de vrouw wel een paar liter van dat spul kopen en het is niet goedkoop, zegt ze. Dus dat is geen optie. Daarom moet ons hok dus regelmatig worden schoongemaakt en ingespoten en krijgen wij elke maand twee druppels in onze nek. Zo houden we de ongedierte-toestand onder controle. Het is wel een heel werk voor de vrouw, maar werken is goed voor mensen, heb ik wel eens gehoord, dus eigenlijk zijn die duiven zo slecht nog niet.
duiven snoepen kippenvoer

3 opmerkingen:

  1. Haha, 'ratten in de lucht'. Leuk verzonnen. Maar ik vind duiven toch best leuk en ze krijgen elke dag eten van mij. En jullie kippen hebben er ook geen last van als ze mee eten. Alleen luizen zijn vervelend, dat snap ik. Toch jammer dat jullie vrouw niet ook de duiven druppelt want werken is toch goed voor mensen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien blij zijn dat de duifjes geen meeuwen zijn? ;)
    En is een pakje shag over de tuin uitstrooien geen mogelijkheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nooit geweten dat duiven zoveel narigheid kunnen veroorzaken. Wij gaan onze haarfabrieken onmiddellijk verbieden nog langer van die smerige vliegbeesten te vangen!

    BeantwoordenVerwijderen