vrijdag 31 oktober 2014

Tien kleine kuikentjes?

Pippa en Laza Rus
Pippa: Op de foto hierboven ziet u mij met Laza Rus. Als u goed naar deze foto kijkt zult u het toch met mij eens moeten zijn dat Laza en ik bij elkaar horen. We zijn van hetzelfde ras, allebei Chabo's dus, we hebben dezelfde kleuren en we houden van hetzelfde eten. Ook wonen we in dezelfde tuin en we slapen in hetzelfde nachthok, nou ja, in het begin van de avond dan. En als Laza 's morgens uit de schuur komt rent hij altijd meteen naar mij toe. Tenminste, dat was zo, totdat Vera en Vita hier kwamen wonen. Sindsdien heeft hij alleen nog maar oog voor die twee grote bruine dames. Ik gun het ze van harte, hoor, ze hebben een heleboel in te halen, maar zij, Vera en Vita dus, zien Laza liever gaan dan komen als hij achter hen aan gaat rennen om hen te treden. Zij hadden dat vast nog nooit meegemaakt, er waren helemaal geen hanen in de schuur waar zij woonden. Dus toen Laza de eerste keer een van de twee, ik weet niet meer wie het was, te pakken wilde nemen, begreep ze niet wat hij wilde en wat zij moest doen. Laza sprong bovenop haar, pikte haar in haar kop en toen ging ze liggen, dus ze voelde toch wel aan wat er moest gebeuren. Dat in de hen haar kop pikken is niet gemeen, hoor, dat doet hij bij ons ook altijd, dat doet helemaal geen pijn, hij doet het zachtjes om duidelijk te maken dat je moet gaan liggen.
Pippa, Laza en Vera
Goed, ze ging dus liggen, ik geloof dat het Vera was, en Laza sprong bovenop haar, maar als u kijkt naar de foto hiernaast zult u begrijpen dat er toch wel iets mis moest gaan. Vera is veel te groot voor Laza en dus kan er nooit een goede bevruchting plaatsvinden. Laza is niet alleen veel minder hoog dan Vera, wat nog op te lossen is door het gaan liggen van haar, maar hij is ook te kort, Vera's rug is te lang, dus als Laza zich vasthoudt aan Vera's kop komt dat wat voor de bevruchting nodig is niet op de goede plaats terecht. Daarom denk ik dat er in de komende lente niet veel kans is op kuikens van Laza en Vera of van Laza en Vita. Hij kan het beter houden bij zijn eigen soort, de Chabo's. En als Vera en Vita toch een keer willen broeden mogen ze wel wat eieren van ons gebruiken. Hoeveel eitjes van ons zouden er passen onder zo'n grote broedkip? Misschien wel tien!

1 opmerking: