woensdag 29 oktober 2014

Geluksvogels

Keetje vertelt
Hebt u het vorige verhaal gelezen? Over Vera en Vita?
Ze zijn helemaal opgelucht, nu er wat gedaan is om hun arme lotgenoten te helpen. Meer dan dit kunnen wij als kippen niet doen, dus nu voelen Vera en Vita zich eindelijk helemaal gerust. Nu pas vinden ze dat zij MOGEN genieten van alle fijne dingen die ze hier meemaken. Ze voelden zich eerst bijna schuldig dat zij het hier zo goed hadden en dat al die andere hennen nog steeds zo slecht behandeld worden. Ik hoop dat er veel mensen gaan kijken op de site van Red een legkip en dat ze ook gaan proberen iets voor deze arme kippen te betekenen.
Ik wil het vandaag eens hebben over eieren.
U weet misschien dat veel kippen, vooral sierkippen, zoals Hollandse kuifhoenders en ook Chabo's, alleen in de zomer eieren leggen. Wij hebben veel licht nodig om onze eieren klaar te maken in ons lichaam en in de winter is er domweg te kort daglicht hiervoor. Een enkele keer komt er dan toch nog een eitje klaar en dan leggen we dat natuurlijk, maar je kunt wel stellen dat wij een soort leg-winterslaap houden. Dat is ook
ei van kuifhoenkriel (links) en
van Brown Shaver (rechts)
goed voor ons, dan kunnen wij een beetje bijkomen, want het kost best veel energie om een ei klaar te maken, het duurt zo'n beetje 25 uur voordat het klaar is om gelegd te worden. En het leggen is ook best een hele klus. Ik weet niet hoe het komt dat legkippen in de winter wel eieren leggen, misschien zijn ze daar wel op gefokt. Zij kunnen dus niet uitrusten. Op de foto kunt u het verschil zien tussen een ei van een Kuifhoen krielkip en een van een Brown Shaver. Een aardig verschil, vindt u niet? Het is jammer dat de Chabo's al helemaal zijn gestopt met leggen, anders had u kunnen zien dat een eitje van hen nog weer kleiner is dan dat van een Kuifhoen. Het Kuifhoen-ei is door mij persoonlijk gelegd, ik heb de rui al achter de rug en ik voelde ineens weer de drang om een eitje in het legnest te leggen. En als die drang er is dan moet je, dat begrijpt u vast wel. Ik ben benieuwd of de grote dames de hele winter door blijven leggen, ze waren dat wel gewend in de schuur waar ze woonden, maar hier is het 's nachts donker, dus misschien stoppen ze ook wel in de winter. Dat gun ik ze best, ze hebben in hun leven al zoveel eieren gelegd.
De vrouw zegt dat Vera en Vita hier niet zijn voor hun eieren, maar voor hun plezier.
Wij allemaal, alle kippen die bij de familie Tok horen, zijn gewoon geluksvogels.

2 opmerkingen: