zaterdag 18 oktober 2014

Kippen en katten

Philippa (Pippa) Tok
Laza heeft bepaald dat ik nu aan de beurt ben. Ik heet eigenlijk Philippa, maar ik word door iedereen Pippa genoemd, dat snavelt makkelijker. Ik ben er wel tevreden mee, de schoonzus van de Britse prins William heet ook zo en zij is beroemd geworden door haar optreden tijdens de bruiloft van haar zuster. Ik geloof dat de mensen haar nogal waardeerden, vooral de mannen, waarom begrijp ik niet, maar door mijn naam met haar te delen kan ik ook een beetje delen in haar beroemdheid.
Ik ben hier in de tuin uitgebroed door Martha, die helaas niet meer leeft. Maria heeft al over haar verteld, kort nadat ik was opgegroeid is zij erg ziek geworden, misschien was het broeden een beetje
Pippa als eendagskuiken
te zwaar voor haar geweest. Zoals u op de foto (schattig, niet?) kunt zien was ik net na het uitkomen wit met twee zwarte stipjes op mijn kopje. Het is best bijzonder dat ik nu bijna helemaal zwart ben met witte accenten. Ik lijk nu sprekend op Laza Rus, dus eigenlijk ben ik ook een beetje de baas hier. Hij is niet mijn echte vader, maar wel mijn broedvader, hij heeft meegeholpen bij mijn opvoeding. Afgelopen zomer heb ik twee keer eieren uitgebroed, het was zo leuk om te doen, eigenlijk had ik nog wel een derde keer gewild, maar dat mocht niet van onze verzorgster, dat zou te uitputtend zijn voor mij, zei zij. Mijn kuikens hadden allemaal Laza Rus als vader, daarom konden zijn niet hier blijven wonen, anders zou het niet goed gaan als zij volgend jaar kuikens van Laza zouden krijgen. Dat heet inteelt en dat is niet gezond, dan hebben de kuikens een heel grote kans op afwijkingen en dat wil natuurlijk niemand. Bovendien was het anders veel te druk geworden in de tuin, er waren deze zomer zoveel kuikens hier, ze pasten niet eens in het hok. En dan konden Vera en Vita ook niet hier komen wonen, terwijl ze nu juist zo gelukkig aan het worden zijn bij ons.
Igor
Mickie
Weet u wie er nog meer hier wonen, maar dan in het mensenhuis? Dat zijn katten. Ze wonen dus niet in onze tuin, maar ze komen er wel regelmatig. Dat is best gezellig, ze lopen een beetje rond en ze gaan soms op ons hok liggen, om te zorgen dat alles goed gaat, zeggen ze dan. Degene, die hier het vaakst komt, is Igor, u ziet hem op de foto hiernaast. Als hij op het grote kippenhok gaat liggen zegt hij dat hij komt oppassen dat er geen vreemde katten in onze tuin komen om ons te pesten. Volgens mij vindt hij het stiekem best leuk als er een andere kat hier komt; hij gaat dan gewoon met die kat spelen. Maar er is een poesje dat hier niet mag komen, dat is een klein stout meisje, ze komt hier best vaak en ze heeft de grootste lol als ze achter ons aan gaat rennen, vooral als wij dan luid kakelend voor haar wegrennen. Wij zijn dan niet echt bang, hoor, we doen maar alsof, Laza Rus is er altijd om ons te beschermen en als dat poezenmeisje het nou zo vreselijk leuk vindt om ons een beetje op stang te jagen, dan gunnen we haar die pret. Maar Igor vindt dat niet goed, hij jaagt haar altijd weg. U ziet haar op de foto hiernaast; op deze foto ziet zij er best lief uit, maar vergis u niet, ze is een krengetje. Ze heet geloof ik Mickie en ze schijnt achter onze tuin te wonen. Ik hoorde haar een keer, toen ze achter ons aanrende, iets roepen over een tuin die vol was of zo en dat wij allemaal weg moesten, anders ging ze haar grote vriend roepen. Daar hebben wij toen luid kakelend om gelachen, dat begrijpt u wel, het is ONZE tuin, dus als er iemand weg moest was ZIJ het. Dat de tuin vol was, daar had ze wel een beetje gelijk in, want op dat moment liepen alle kuikens ook rond en het was best een beetje dringen bij de eet- en drinkpunten, maar daar gaat zij natuurlijk helemaal niet over. Laat ze in haar eigen tuin dieren gaan wegjagen! Zou ze echt een grote vriend hebben in haar eigen tuin? Die zien wij hier nooit, gelukkig, want als hij erg groot is vind ik dat misschien toch wel een beetje eng. Stel je voor dat hij net zou komen op een moment dat Igor er niet is, je zou erdoor van de leg raken.
Maar: genoeg over de katten, als u meer over hen wilt lezen kunt u kijken op www.hetleidschkatblad.blogspot.nl., daar wordt u geinformeerd over alles wat er in onze buurt in de kattenwereld zoal gebeurt.

3 opmerkingen:

  1. Is je achterste net zo bevallig als dat van je naamgenoot Pippa? Je was schattig als kuiken en Mickey heeft ook een schattig snoetje. Bijna niet voor te stellen dat ze zo'n krengetje is. Igor is volgens mij gewoon jaloers dat er iemand anders langskomt die schattiger is dan hij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zo Igor! Bewaak je kippenmeisjes maar goed!

    BeantwoordenVerwijderen