maandag 24 november 2014

Enge berichten


Maria vertelt 
Dag, beste lezers van de verhalen over ons in onze tuin. Hoe gaat het met u? U krijgt telkens te horen hoe het met ons gaat, maar het is ook belangrijk hoe het met U gaat. Daarom vraag ik er naar.
Hebt u al gehoord over de vogelgriep, die door Nederland rondwaart op het ogenblik? Er doen vreselijke berichten de ronde, het is heel erg voor alle pluimveehouders. Dat zal inderdaad wel zo zijn, maar begrijpt u ook hoe erg het is voor al die kippen? Als ze ziek worden gaan ze dood, dat is heel naar. Maar als ze niet ziek zijn lopen ze de kans om toch dood te gaan, ze worden dan dood gemaakt door mensen, die zeggen dat dat het beste is om verspreiding te voorkomen. Ik weet niet of dat waar is, maar ik vind het vreselijk, dat al die gezonde kippen gewoon worden afgeslacht. Ruimen, noemen ze dat. Dat klinkt minder slecht dan dood maken, dat is waar, maar het komt natuurlijk op hetzelfde neer voor de hennen, die het overkomt.
Ze zeggen dat het komt door de overvliegende trekvogels. Zouden duiven daar ook bij horen? Volgens mij blijven de duiven, die steeds in onze tuin komen, gewoon de hele winter in ons land; ze komen ook in de winter bij ons ontbijten, lunchen en dineren. Ik hoop dat die duiven geen akelige ziektes overbrengen, anders moeten we Iwan de hele dag op ons hok laten liggen om ze telkens weg te jagen. En zelfs als ze niet in de tuin komen laten ze er nog wel hun poepjes vallen. En die poepjes schijnen nu juist het probleem te zijn.
Jaren geleden, toen ik hier nog niet was, schijnt er ook vogelgriep geweest te zijn, toen heeft de vrouw de kippen, die hier toen woonden, in het hok opgesloten, om te voorkomen dat ze ziek zouden worden. Zo'n vaart loopt het nu nog niet, zegt ze, en ik hoop maar dat dat zo blijft, want dag en nacht in het hok zitten is helemaal niet fijn, vooral niet als je gewend bent om lekker door de hele tuin te scharrelen. En voor Vera en Vita zou het ook raar zijn om weer weinig bewegingsruimte te hebben. Ze zijn nu net gewend aan het lekker overal scharrelen. Ik kan me voorstellen dat ze zouden gaan denken dat ze weer terug zouden moeten naar die schuur, waar ze vandaan komen. Je moet er toch niet aan denken, ze zouden er nachtmerries van kunnen krijgen.

Ik hoop maar dat deze enge berichten over vogelgriep snel overwaaien en dat alles weer goed komt in heel Nederland en in onze tuin in het bijzonder.

3 opmerkingen:

  1. Ik duim met je mee!
    Hopelijk hoeven jullie niet opgehokt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begin maar met de man van de vrouw te verbieden in jullie tuin te komen! Hij zei laatst dat hij zich niet zo lekker voelde en dacht dat hij misschien wel de vogelgriep had! Neem geen risico: opsluiten die man!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zeker vreselijk zielig voor alle kippen dat opruimen (het woord alleen al, hè?) maar ik hoop dat jullie lekker kunnen blijven scharrelen!

    BeantwoordenVerwijderen