donderdag 13 november 2014

Wat is broeden? (1)

Vita
Vera
Vera (links) en Vita (rechts) willen graag een bijzonder onderwerp aan de orde stellen.
Zij kwamen naar de vrouw toe met een vraag en zij moest maar bepalen aan wie zij die vraag het beste konden stellen.
Omdat de vrouw vond dat Desiree een expert is op het desbetreffende gebied raadde zij de twee bruine dames aan hun probleem aan haar, als ervaringsdeskundige, voor te leggen. Zo kwam het tot het volgende interview.
Vera: Wij horen telkens woorden als broedmoeder en broeddochter en wij begrijpen eigenlijk niet goed wat die woorden betekenen. Zou jij ons dat kunnen uitleggen?
Desiree: Jazeker kan ik dat. En ik vind het heel fijn dat jullie dit aan mij vragen, ik heb namelijk heel vaak gebroed en ik heb dan ook heel veel broeddochters en zelfs broedzoons.
Vita: Wij weten ook niet wat broeden is, kun jij dat ook vertellen?
Desiree: Ik zal bij het begin beginnen, dat lijkt me het handigste. Jullie weten wel wat een ei leggen inhoudt, want dat doen jullie regelmatig, heb ik gezien. Nog wel heel grote eieren ook, veel groter dan die van mij en de andere dames hier.
Vera: Ja, eieren leggen hebben wij al heel vaak gedaan, voordat wij hier kwamen wonen legden wij echt elke dag een ei, zomer en winter, zonder pauze. We woonden toen in een schuur en onze enige taak was het leggen van zoveel mogelijk eieren.
Vita: Je zou ons eigenlijk wel leg-experts kunnen noemen.
Vera 2 maanden geleden
Vita 2 maanden geleden
Desiree: Ja, dat heb ik gehoord; daarom zagen jullie er zo slecht uit toen jullie hier net kwamen. Dat kun je goed zien op de foto's, die zijn gemaakt toen jullie in het hok werden gezet door de vrouw. We laten die foto's nog een keer zien om het verschil tussen toen en nu duidelijk te maken.
Vera en Vita nu

Nu zien jullie er prachtig uit, gezond en lekker vol met veren en dons.
Maar ik zou jullie wat uitleggen over broeden.
Het begint meestal in de lente, als het weer warmer wordt buiten en het ook weer langer licht is. Dan kun je als hen een speciaal gevoel krijgen, een drang om op je net gelegde ei te blijven zitten en het goed warm te houden. Het liefste heb je dan meerdere eieren onder je liggen. Je kunt nergens anders meer aan denken dan aan het warm houden en beschermen van de onder je liggende eitjes. Zelfs eten en drinken is niet belangrijk meer voor je. Dan ben je broeds.
De vrouw heeft het snel in de gaten als je die gevoelens hebt en dan maakt ze een lekker mandje klaar voor je, met veel tabak erin, zodat er geen luizen komen om je te pesten terwijl je broedt. En ze zet je in een apart hokje, waar je lekker rustig kunt dromen terwijl je je eitjes warm houdt (foto: zie Herinneringen van Desiree (3).
Zo, nu weten jullie wat broeden is. Vinden jullie het goed als ik een volgende keer verder vertel? Dan kan dit even bezinken bij jullie, ik zie dat jullie hier even tijd voor nodig hebben.
Vera: Ja, we horen zoveel nieuwe dingen, die we niet kennen, maar die ons wel heel mooi lijken.
Vita: Ik zou het graag eens willen proberen, dat broeden. Duurt het nog lang voordat het lente wordt?
Desiree: Ja, dat duurt nog een hele tijd, eerst komt de winter nog. Ik vertel weer verder als jullie er aan toe zijn, geef maar een seintje. En nu zie ik de vrouw aankomen, dat betekent vast weer van die heerlijke meelwormen, die willen jullie niet missen, toch?
Vera en Vita om het hardst: NEE, zeker niet! RENNEN!


3 opmerkingen:

  1. Ach, wat schattig en lief dat Vera en Vita op gedoseerde wijze antwoorden krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zien je laatste aanwinsten er fantastisch uit!
    Meelwormen doen wonderen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zien de dames V er nu prachtig uit! Wat een gigantisch verschil met toen ze bij jullie kwamen!

    BeantwoordenVerwijderen