dinsdag 11 november 2014

Helga

Keetje vertelt
Na alle herinneringen van Desiree mag ik ook nog wat ophalen over vroeger. Van de zus van de vrouw heeft zij ook nog foto's gekregen van Helga, de grote kuifkip die hier heel lang heeft gewoond. Ik heb haar ook nog meegemaakt, ze was erg groot, maar niemand was bang voor haar omdat ze heel aardig was. Ze kakelde ook nooit hard, ze had een zachte stem en ze werd niet boos als je eens iets uithaalde als kuiken, zoals plotseling op haar rug springen; onze broedmoeder vond dat soms niet goed, zij werd wel eens boos op ons, maar Helga vond het wel grappig.
Misschien is het u al opgevallen dat de kippen, die tegelijk hier komen wonen of uit het ei kruipen, namen hebben met dezelfde eerste letter. Zo heetten de eerste drie hennen Amalia, Amarentia en Anastasia. Toen Amalia was overleden wilden de mensen voor haar een nieuw kipje hebben, maar omdat het beter is om een nieuwe kip niet in haar eentje bij de twee al hier wonende hennen te zetten namen ze er twee. Dat werden Bea en Bella, twee helemaal witte kuifhoenders. Hebt u het al door? De eerste letters van de namen worden gegeven volgens het alfabet. Bea en Bella dus.
Helga, die eerst Bella heette
Maar omdat Bella een grote kip en geen kriel bleek te zijn werd zij omgedoopt, haar naam werd Helga, naar een televisieserie, zeiden de mensen, `'Allo 'Allo`, of zoiets. Goed, Helga vond het allemaal best, zij was heel blij dat ze in zo'n fijne tuin was komen wonen. Op de foto hiernaast kunt u haar zien, ze had zelfs een ringetje om haar poot, net als Desiree, die heeft dat ook. Dan ben je vast belangrijk, denk ik. Ik heb dat niet, ik ben maar een gewoon kuifkipje zonder kapsones. Niet dat Helga en Desiree kapsones hebben, helemaal niet. Helga was snel gewend en ze scharrelde heerlijk met ons door de tuin.
Helga met Hilda en Hennie
Mijn moeder Hilda en haar zus Hennie hebben haar ook gekend, zij zeiden altijd tegen mij dat ik goed moest luisteren naar Helga, zij was een heel wijze hen. Op de foto ziet u Helga samen met mama Hilda en tante Hennie bij de voersilo. Ik denk dat ik er toen nog niet was, ik kwam pas het volgende jaar uit mijn eitje gekropen.
Als u bedenkt dat het namen geven volgens het alfabet gaat kunt u begrijpen dat Desiree al heel oud moet zijn, zij kwam kort na Helga hier wonen, toen Cornelia Cornelis bleek te zijn en dus verhuisde naar Stolwijk.
Helga heeft een keer gebroed, maar dat was geen succes, dat was in de tijd dat Esmeralda verdween, toen die mannen herrie en rommel maakten in de tuin, Helga werd daar zo onrustig van dat ze haar nest met eieren in de steek liet en daarna heeft ze het nooit meer geprobeerd.
Helga bij de krielkipjes
Wel jammer, er passen heel wat eitjes onder zo´n grote kip. Op de foto hiernaast kunt u goed het verschil zien tussen Helga en Hilda. Helga is negen jaar oud geworden, dat is best redelijk oud voor een sierkip. Toen is zij tevreden ingeslapen in een legnest en niet meer wakker geworden. De vrouw heeft haar begraven in de tuin, waar ze bijna haar hele leven had gewoond en heerlijk had gescharreld, tot voorbeeld van ons allemaal. Wij zullen haar nooit vergeten en de mensen van het huis ook niet. Helga was een grote schat.

1 opmerking:

  1. Ach, die Helga toch. Nooit broedmoeder geworden, maar gelukkig dus wel een gezellige tante! Dat is ook heel veel waard!

    BeantwoordenVerwijderen