zaterdag 8 november 2014

Herinneringen van Desiree (1)

Desiree vertelt

Ik als broedmoeder van Esmeralda heb de eer u het bijzondere verhaal van mijn broeddochter te vertellen. Op de foto hierboven ziet u mij ongeveer in het midden en Esmeralda helemaal rechts. Zoals u kunt zien heeft Esmeralda wel mijn koekoekkleur, maar ze is van het krulvederige type, terwijl mijn veren glad zijn. Esmeralda was als enig kuiken uit de door mij bebroede eieren gekomen, de andere eitjes waren allemaal onbevrucht of het kleintje erin was lang voor het uitkomen in het ei gestorven. Dat gebeurt regelmatig, daar hoeft u niet verdrietig om te zijn, wij broedhennen zijn dat ook niet. Als er een kuiken is uitgekomen blijven we nog hoogstens een dag op de rest van de eieren zitten, maar dan gaan we er van uit dat daar niets meer uit gaat komen.
Flora en Fauna
Esmeralda was dus enigst kind, als u het zo wilt noemen. Toen zij nog bij mij in het aparte broedhokje zat was dat niet erg, maar zodra ze zelfstandiger werd was het niet zo leuk voor haar om altijd alleen te moeten spelen. De mensen gingen daarom weer eens naar de winkel van Hoogendoorn in Stolwijk en daar kochten ze 2 mooie zwart-witte kuifhoentjes van dezelfde leeftijd als Esmeralda. De vrouw noemde ze Flora en Fauna. Ze waren al snel gewend en ze scharrelden heerlijk rond met Esmeralda. Het ging een tijdje goed, maar toen gebeurde er iets vreemds. De vrouw had al een tijdje gedacht dat de kuiven van Flora en Fauna wel erg lang werden. Ze zagen er prachtig uit, ook hun staarten waren anders dan die van de andere kuifhoenders. En ja hoor, wat ze al vreesde gebeurde: op een ochtend begon eerst Flora een raar geluid voort te brengen en daarna deed Fauna haar na. Het leek nog het meeste op een soort hoesten. Maar na een paar dagen oefenen begon het gehoest steeds meer op "kukeleku" te lijken en toen moest de vrouw het wel geloven: Flora en Fauna waren geen hennen maar hanen. Ze werden ijlings omgedoopt tot Floris en Frits en besloten werd om af te wachten wat er verder zou gebeuren. En u moet ook wachten, want mijn verhaal gaat later verder, ik moet nu eerst even wat gaan eten en drinken.

3 opmerkingen:

  1. Spannend, ik ben benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, die sekse verwarring heb je dus ook bij kippen!

    Ik vertelde Ina vorige week dat Bill (kater) eerst Jill heette. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist niet dat hanen hun gekukel echt moeten oefenen voor het ergens op gaat lijken! Nou ja, ergens wel logisch, want ze beginnen natuurlijk eerst met gepiep, dus er zal dan ook wel een soort tussenstadium van geluid zijn...

    BeantwoordenVerwijderen