donderdag 17 september 2015

"Overtollige" hanen


Pippa:
Ik ben weer terug, mensen.
Eindelijk is alles weer helemaal helder geworden.
Pippa schudt zich lekker uit
Het heeft lang geduurd deze keer, mijn broedroes.
Dat komt omdat er maar steeds geen kuikens onder mij kwamen. En dat komt weer omdat er kennelijk geen eieren onder mij lagen terwijl ik aan het broeden was.
Dat had ik niet eens gemerkt, hoewel ik wel telkens, als er ergens een ei was gelegd, daar bovenop ging zitten.
Zo zat ik steeds op een ander ei, en dat zitten duurde nooit langer dan een uur, of hooguit twee uur, omdat Ma Tok alle eieren snel kwam weghalen.
Zij wilde niet dat er weer kuikens zouden komen.
Xandra en Xara, Pippa's kinderen van deze zomer
Omdat ik deze zomer al een nestje had mogen uitbroeden en ook omdat het jaar al veel te ver gevorderd was.
Ik zie nu wel in dat Ma Tok gelijk had, maar ja, als je aan het broeden bent kun je niet helder nadenken, alles is dan alleen maar gericht op het warm houden van de eieren onder je. Bovendien had Ma Tok eigenlijk al besloten dat er in de Tok-tuin helemaal niet meer gebroed zou worden. Omdat er dan ook zeker weer haantjes zouden komen en die zijn er al veel te veel.
De opvangplekken van de stichting Melief in Nederland en in Duitsland zitten allebei propvol. Dus er moeten er gewoon niet meer bijkomen.
Ik vind dat een wijs besluit van Ma Tok.
hanen bij de opvang Melief
Zij heeft die beslissing genomen na contact met de stichting "Red een legkip".
Hoe ik er volgend jaar in de lente over denk weet ik nu nog niet, maar Ma Tok weet nu gelukkig hoe je een broedse kip van het broeden moet afbrengen, dus dat zal dan volgend jaar ook wel weer lukken.
Alle hennen van de familie Tok die wilden broeden hebben al een keer gebroed, dus wij moeten nu maar tevreden zijn. Alleen Wiske heeft nog nooit een nestje kuikens gehad, maar zij is nog zo jong, zelf net uit haar eitje gekropen, bij wijze van spreken.
En het is best mogelijk dat zij helemaal nooit broeds wordt.
Hè, het is eigenlijk best lekker om weer zo vrij door de tuin te kunnen lopen en met iedereen een praatje te maken. Laza zei tegen mij dat hij blij was dat ik verstandig was geworden. Een haan zal nooit begrijpen hoe het is om broeds te zijn.
Laat hij het maar bij kraaien houden, dat kan hij tenminste goed.

4 opmerkingen:

  1. En dan nu maar gauw weer nieuwe veertjes op het kale buikje? Voordat het gaat vriezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat had Xara veel witte veertjes toen ze jong was! Daar zie je u haast niks meer van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je kunt niets zeggen over de uiteindelijke kleur van een kuiken. Pippa was helemaal geel met 2 kleine zwarte stipjes achter op haar kopje en nu is ze helemaal zwart, wel met witte stipjes, maar het zwart overheerst duidelijk.

      Verwijderen
  3. Xara is bijna helemaal zwart, met wat witte spikkeltjes op haar kop. Wel heel mooi, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen