woensdag 23 september 2015

Wilhelmina en haar fratsen (2)

Maria:
Het verhaal over Wilhelmina was nog niet afgelopen, al dacht u dat misschien.

Wilhelmina is weer terug van haar nachtelijke escapade
Zij was dan wel weer veilig thuisgekomen, maar niemand wist waar ze was geweest de hele nacht.
En de volgende avond was ze weer nergens te vinden! Mevrouw Wies zocht weer overal, maar de kleine zwarte hen was kennelijk te slim voor haar.
En weer ging mevrouw Wies ongerust haar bed in.
En de volgende morgen?
Ja hoor, daar was Wilhelmina weer in de tuin.
Alsof ze nooit was weggeweest. Maar ze deed wel een beetje vreemd.
Ze liep rond met een bolle staart en ze maakte allemaal klokkende
Wilhelmina is broeds!
geluiden. En ze was vreselijk boos op alles en iedereen, die maar bij haar in de buurt durfde te komen.
Als u regelmatig de verhalen over de familie Tok leest begrijpt u vast al wat er met haar aan de hand was.
Inderdaad, ze was broeds!
Die rare meid!
Het is al herfst, dan is het toch geen tijd meer om te broeden!
En dan nog: Wilhelmina is nog veel te jong voor zo'n grote verantwoordelijkheid.
Ik vroeg mij af of zij al aan de leg is, ik dacht het niet.
Ze is nog maar vijf en een halve maand oud!
de eerste eitjes van Wilhelmina: 11 stuks!
Of zou zij haar eerste eitje hebben gelegd buiten de tuin en dat nu willen uitbroeden?
Mevrouw Wies had inmiddels Wilhelmina's schuilplaats ontdekt en wat dacht u?
Daar lagen elf (!) eitjes in een soort nestje, dat zij zelf had gemaakt!
Heel knap van haar, maar aan de andere kant ook dom.
Ik denk nu toch dat zij te vroeg bij mij is weggegaan, ik had haar nog moeten leren dat je pas gaat broeden als het voorjaar is en ook niet voordat je minstens een jaar oud bent. Maar dat is nu te laat.
Ik maak mij nu wel een beetje zorgen om haar.
Gelukkig heeft mevrouw Wies de eitjes weggehaald. Wilhelmina werd vreselijk boos op haar, ze schreeuwde moord en brand, maar het is toch voor haar eigen bestwil, al begrijpt zij dat natuurlijk niet.
Ik hoop dat mevrouw Wies haar nu 's avonds gaat opsluiten, zodat zij niet opnieuw kan gaan beginnen aan het sparen van eitjes om die uit te broeden.
Want dit is een heel rare toestand, niets voor een dochter van mij.

3 opmerkingen:

  1. 11 eieren! Allemaal zelf gelegd of ook een paar gejat? Of hulp gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe kan dat nou? 11 eieren stiekem gelegd in een verborgen nestje en dat onder de ogen van mevrouw Wies!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was een heel geheim plekje! Maar nu ik de eitjes heb weggehaald, slaapt ze weer bij de rest en is haar rare gedrag ook weer over. Gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen