vrijdag 18 september 2015

Vera of Vita?


Laza Rus:
Ma Tok heeft één van mijn hennen apart gezet.
Vera in het oude hok
Zij zit nu in het oude hok, helemaal in haar eentje.
Ik was eerst een beetje boos op Ma Tok, maar nu ik aan haar heb gevraagd waarom zij dat deed en zij mij haar reden heeft uitgelegd begrijp ik dat dit echt even nodig was. En nu wilt u natuurlijk die reden ook weten.
Dat begrijp ik en daarom zal ik u uitleggen hoe het zit.
Het is namelijk al een poosje zo dat er iets mis schijnt te zijn met de eieren van Vera of Vita, zij hebben er zelf al wat over verteld.
Er zit een heel slappe schaal om hun ei, of soms zelfs helemaal geen schaal.
En dat geeft een enorme smurrie in de legnesten.
legnest
Daar heb ík geen last van, ik kom nooit in die nesten.
Wat zou ik er moeten doen?
Die dingen zijn alleen maar voor de hennen.
Maar Ma Tok moet ze dus telkens helemaal uitsoppen, omdat er weer een ei kapot is gegaan.
En dat vindt zij niet leuk, maar wat zij erger vindt is dat dit rare eieren leggen van een geredde legkip eigenlijk altijd betekent dat die kip ziek is en medicijnen nodig heeft. En om er nu achter te komen wie van de twee grote bruine dames niet in orde is, moest zij ze even apart zetten, zodat zij kan zien wie er pilletjes moet gaan slikken.
En zo kwam Vera in het oude hok terecht, terwijl Vita gewoon bleef rondlopen.
Ma Tok kwam een net schoongemaakt legnest
Vita
terugzetten in ons huis, toen zij Vita in een ander nest zag opstaan van het leggen van een ei.
En dat ei had helemaal geen schaal, alleen maar een vlies, en dat vlies was kapot gegaan, zodat er weer een vies nest was. Ik had gedacht dat Ma Tok een beetje zou gaan mopperen, maar ze was eigenlijk alleen maar blij, omdat zij nu wist wie de zieke hen was.
Ze liet Vera nog in het oude hok zitten, omdat zij dacht dat Vera misschien óók wel ziek zou zijn, je weet het nooit.
Er zijn al een tijdje geen grote bruine eieren meer gelegd, dus misschien is Vera ook wel schaalloze eieren aan het leggen.
Die dingen heten windeieren.
Rare naam, vindt u ook niet?
Ik begrijp niet wie dat heeft verzonnen, maar volgens mij slaat het nergens op.
Het was fijn dat Ma Tok nu wist wie de zieke hen was, maar nu moest er nog wat aan haar ziekte gedaan worden.
Ze moest beter gemaakt worden, anders kon ze wel doodgaan aan die ontsteking.
En hoe dat beter maken gaat gebeuren hoort u morgen.

3 opmerkingen:

  1. O jee! Dat wordt karnemelk drinken! En vitamientjes eten!
    En als we u waren, mevrouw Tok, dan zouden we de dames V ook maar wat valeriaan toedienen, tegen de eventuele stress!
    Veel sterkte allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me een eng gezicht, een ei zonder schaal met alleen maar een vlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die arme dames V! Ze hebben al zoveel meegemaakt, en nu dit weer. Gelukkig zijn ze in goede handen.

    BeantwoordenVerwijderen