zaterdag 19 september 2015

Vita's behandeling


Laza:
Goed, ik ga weer verder waar ik gisteren was gebleven.
Vita in het oude nachthok
Ma Tok ging de dierenarts bellen om door te geven dat Vita ziek was en medicijnen nodig had.
De dierenarts dacht eerst nog dat het om kalkgebrek ging, maar er staat altijd een pot met kalk klaar voor wie daar behoefte aan heeft. En mevrouw Sandra van "Red een legkip" had gezegd dat het leggen van windeieren bij legkippen eigenlijk altijd een ontsteking van het legapparaat betekent.
Ik ben blij dat ik niet zo'n apparaat heb.
Geef mij maar een kraai-apparaat, dat gaat tenminste een leven lang mee.

de medicijnen voor Vita
Ma Tok vertelde aan de dierenarts om wat voor soort kip het hier ging en toen vroeg de dierenarts of zij aan "Red een legkip" wilde vragen of zij een mail wilden sturen naar de praktijk, zodat precies duidelijk zou zijn wat Vita voor medicatie nodig had.
Dat deed Ma Tok meteen en mevrouw Sandra van de legkippen deed ook direct wat van haar werd gevraagd.
Alles moest een beetje snel geregeld worden omdat Vita
Vita (achter) en Vera, fijn samen in de tuin
diezelfde avond nog aan haar pillen moest beginnen.
Na een poosje werd Ma Tok gebeld door de dierenarts dat de medicijnen klaar lagen en dat zij ze kon komen halen.
En dat deed zij natuurlijk.
En nu zit niet Vera, maar Vita in het oude hok, om het gemakkelijker te maken haar twee keer per dag haar dosis antibiotica te geven.
Bovendien weet Ma Tok meteen dat er nog een zieke kip is als er in het legnest in ons huis weer zo'n windei zou worden gelegd.
Nu is het dus afwachten of de medicijnen gaan helpen, zodat de twee bruine vriendinnen weer fijn samen in de Tok-tuin kunnen lopen.
Ik hoop dat dat snel het geval is, want een hen alleen in een hok is niet zoals het hoort.
Anders moeten er andere maatregelen worden getroffen, maar om daarover te vertellen laat ik aan een kip over, dat zijn geen hanenzaken.

3 opmerkingen:

  1. De kippen boffen maar met zo'n goede kippenma!
    Ik duim dat de ab snel aanslaat en Vita weer rap terug kan naar haar vriendin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach gossie toch die arme Vita! En nu maar hopen dat ook Vera er geen last van heeft.

    BeantwoordenVerwijderen