dinsdag 1 september 2015

Verre familie


Desiree:
Ik heb nog steeds een kale plek op mijn kop, maar volgens mij gaat het langzaamaan beter.
Maar ik wil het daar nu niet over hebben, ik krijg er een beetje genoeg van en u vast ook wel, het is altijd hetzelfde liedje.
Lieve, dochter van Laza en Geertrui
Nee, ik wil u een paar geboortes melden.
Niet in de Tok-tuin, maar het heeft wel met ons te maken.
Herinnert u zich Lieve nog?
Ik zal u even op weg helpen.
Zij is de dochter van Laza en één van de Geertruien en zij woont een eindje verderop in de straat.
Een zoon van Laza is daar al een paar jaar de baas.
En die zoon van Laza en Lieve hebben samen kuikens gekregen.
Die kuikens zijn nu al best wel groot, ze waren
al in mei geboren, maar Ma Tok heeft het nu pas gehoord.
En ze heeft ook foto's gekregen van die kleintjes. Die kuikens zijn dus een soort van kleinkinderen van Laza en ook van Geertrui.
Zij zijn nu dus opa en oma geworden.
Hahaha! Ik moet telkens weer lachen als ik denk aan die beteuterde snavels van de Geertruien toen de eerste foto van Lieve bij Ma Tok binnenkwam.
Zij hadden altijd zo'n grote snavel gehad over
1 dochter en 2 zoontjes van Lieve
hun zelfstandigheid, ze zeiden dat zij zich nooit aan een haan zouden onderwerpen.
En toen kwam het bewijs dat zij dat toch hadden gedaan, al was het dan al een tijdje geleden.

Of de haantjes op de foto hiernaast al een goed plekje hebben gevonden weet ik niet, maar ik heb wel van Ma Tok gehoord dat zij aan de vrouw, die
de gladvederige kuikens verderop in de straat
voor hen zorgt, een adres heeft doorgegeven van een hanenopvang, de Stichting Melief.
Daar mogen hanen kraaien zoveel als ze willen en ze zijn er nooit overbodige dieren.
Er zijn bij Lieve ook andere kuikens uit het ei gekropen,
met gewone gladde veren.
Persoonlijk vind ik die mooier dan kippen met krullen,
maar ja, je hebt het niet
voor het zeggen, hè?
Je zult maar zo uit het ei kruipen.
De kleintjes met de "normale" veren zien er prachtig uit, vind ik zelf.
Op deze foto kan ik niet goed zien of er ook kuifhoentjes bij zitten. Dat zou best kunnen, want die heeft die mevrouw ook. Alleen geloof ik dat zij alleen maar een chabo haan heeft, dus het worden nooit zuivere kuifhoenders.
Maar ach, als ze maar lief zijn, dat is het belangrijkste. En gezond, natuurlijk.
Zo is de Tok familie toch weer een beetje uitgebreid, al is dat dan wat verderop in de straat, en ook wat verderop in de familie.
Voor de laatste twee foto's danken wij de vrouw verderop in de straat.

2 opmerkingen:

  1. Blijft de vraag: Wie is nu de echte oma? Geer of Trui?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er dan bij mij ook kleintjes komen, krijgen we een grote, leidse Tok familie!

    BeantwoordenVerwijderen