zondag 14 juni 2015

Jong en oud


Desiree:
steeds meer gezichten en namen
Hoe gaat het met u, lezer?
Kunt u alle verhalen nog een beetje volgen? Het zal wel steeds moeilijker worden nu er zoveel kippen en kuikens zijn in de Tok tuin. Ik merk wel dat ik een beetje oud begin te worden.
Ik moet soms moeite doen om al die gezichten en namen uit elkaar te houden. Gelukkig zijn de kuikens al wat groter en er zijn er ook al een paar uitgevlogen. Ik heb begrepen dat alleen Wiske hier blijft wonen, dat scheelt,
zij is mijn kleindochter, dus haar gezicht en naam ken ik goed.
Het hemd is nader dan de rok, tenslotte.
Wiske en haar broertje Winnifred
Zij is een leuk kipje aan het worden, ze ziet er leuk uit en ze is ook vriendelijk.
Goede genen, denk ik.
Ik hoorde vanochtend een soort van hoestend geluid uit de buurt van het hok van Maria en haar kinderen komen. Dat was Winnifred, die nu toch begint te proberen om te kraaien. Nou, hij heeft nog wel wat oefening nodig, het was nog geen gehoor. Misschien moet hij maar eens aan Laza vragen hoe hij zo'n mooie kraai moet produceren.
Wiske zorgt ook een beetje voor haar broertje, zo kijkt zij telkens om of hij ook wel komt als zij achter moeder Maria aanloopt. Winnifred is nogal eigenwijs, hij loopt niet altijd goed mee.
Desiree's kale plek
Dat heb je zo met haantjes, hè?
Ik heb gisteren ook weer een druppel op mijn kop gekregen. Nee, geen regendruppel, een druppel uit een flesje van Ma Tok, tegen de veerluis. Ik heb weer een kaal plekje bovenop mijn kop, midden in mijn kuif. Geen gezicht natuurlijk, maar het ergste is de jeuk.
Ik hoop dat die luizen er snel vandoor gaan voor die druppel, dan kan mijn kuif weer mooi vol en dicht worden.
Gelukkig word ik nog niet gepikt door de anderen, anders moet ik straks weer een elastiekje om mijn kuifveren en dan loop ik weer voor gek met een staartje op mijn kop.
Of ik word weer alleen opgesloten in een hokje, ook geen fijn idee. Weet u het nog, dat dat gebeurde vorig jaar? (zie "Modern kapsel" van 24 oktober 2014).
Als het even kan wil Ma Tok dat voorkomen. En ik ook.
Dan liever een druppel op mijn kop.

1 opmerking:

  1. Inderdaad een druppel is beter dan een kale plek. En Wiske is een erg leuk kipje om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen