maandag 24 augustus 2015

Besmettelijk?


Wiske:
Mama Maria zit de hele tijd in een legnest.
Ze zei dat ze met Pippa moest praten en dat ik me maar even alleen moest vermaken.
Dat doe ik eigenlijk al bijna de hele tijd tegenwoordig, ik heb mijn broedmoeder niet meer zo nodig. Ik hoef niet zo vaak meer beschermd te worden, iedereen hier in de Tok-tuin kent mij nu wel en ze weten dat ik meestal netjes mijn beurt afwacht.
Behalve als er meelwormpjes gestrooid worden, maar dat begrijpen ze wel, die zijn ook zó lekker, dan wacht niemand op zijn beurt.
En dan krijg ik nog wel eens een opvoedende pik van een oudere hen.
Maar dat is het wel waard, ik heb dan toch lekker al voor mijn beurt gesnoept.

Laza Rus en Wiske, vader en dochter

En als er iets is en mama is er niet voor mij kan ik altijd nog naar mijn papa gaan, die is er altijd.
Maar goed, ik had het dus over mama Maria.
Zij had gezegd dat ze even met Pippa ging praten, maar dat "even" duurt nu wel erg lang.
Maria en Pippa zitten elk in een legnest
Mama ging geloof ik tegen Pippa zeggen dat ze nu niet meer broeds kon zijn, omdat het al veel te laat in het jaar is.
Het is nu dan nog wel warm, maar over een paar weken, als
de kleintjes uit hun ei zouden kruipen, is het al veel verder in het jaar en dan kan het al best koud en kil zijn.
Hoe ik dat weet?
Ik heb dat gehoord van mama, zij zei dat ze dat tegen Pippa
ging zeggen, en ze vertelde mij dat dat herfst heet.
Maria ook broeds?
Maar nu zal ik eens gaan kijken of ze er nog zitten met hun tweeën. Ja hoor, ze zitten allebei nog in een legnest, naast elkaar.
Maar ze praten helemaal niet meer. Mama Maria zit er net zo suf en soezerig bij als Pippa.
Wat is dat nou weer? Ze zal toch niet ook broeds zijn geworden? Zou dat besmettelijk zijn?
Dan blijf ik er maar een flink
eind uit de buurt. Stel je voor
dat ik het ook krijg!
Ik ben nog niet eens aan de leg. Bovendien weet ik niet of ik wel een geschikte broedmoeder zou zijn, hoor, het lijkt me helemaal niks om zolang stil te moeten zitten, drie hele weken, dat is eenentwintig dagen! Nee, daar moet ik niet aan denken.
Mama Maria met Wiske
Gelukkig dacht mama Maria
daar anders over, anders was
ik er niet geweest.
En dat zou jammer zijn, want
ik heb het best naar mijn zin
in het leven.
Ik zal maar rustig afwachten of mama vanavond naast mij op
de hordeur komt zitten als het stoktijd is. Want als ze dan nog steeds in dat nest blijft zitten weet ik wel hoe laat het is.
En dan heeft Ma Tok een
dubbele taak om ze van het broeden af te halen.

Ik wens haar daar veel sterkte mee, want volgens mij is dat
niet gemakkelijk.


Maar Ma Tok heeft wel voor hetere vuren gestaan, dus het zal haar nu ook wel weer lukken om alles in orde te krijgen in de Tok-tuin.

2 opmerkingen: