vrijdag 28 augustus 2015

Laza Rus praat met zijn dametjes

Laza Rus:
Wat mankeert die chabo hennetjes toch?
Ik heb gisteren een heel gesprek gehad met Maria.
Over broeds zijn in de herfst.
En nu moet ik het daar over hebben, al zijn Vera en Vita het daar niet mee eens.
Zij schijnen de lezers een vervolg op hun verhaal beloofd te hebben. Dan moeten die lezers nog maar een dagje extra wachten, mijn verhaal gaat nu even voor.
Laza heeft Maria van haar nest afgepraat
Maria heeft, net als Pippa, een paar dagen in een legnest gezeten.
Ze liet haar dochter Wiske gewoon aan haar lot over.
Ook 's avonds.
Maria en Wiske gaan dan altijd samen op de bovenste rand van de hordeur zitten om te slapen. Waarom ze dat doen weet ik niet, misschien wilde Maria in het begin, toen Wiske nog klein was, haar beschermen tegen de anderen en dan is een hoog plekje lekker veilig.
Maar toen Maria in het legnest
zat liet zij Wiske daar helemaal alleen zitten. Het kind gedroeg zich flink, dat moet ik zeggen, maar ze vond het helemaal niet fijn om daar zo in haar eentje
te zitten. Na een tijdje heb ik
haar maar bij mij geroepen.

vader Laza en dochter Wiske
Toen heeft zij de rest van de
nacht naast mij gezeten. Dat geeft wel een speciaal gevoel, moet ik zeggen, je eigen dochter zo lekker warm tegen je aan.
Ze wordt een mooi hennetje, dat heb ik ook heus wel gezien. Ze gaat al aardig richting de volwassenheid. Maar nu verder over haar moeder Maria.
Zij vertelde mij dat zij met Pippa was gaan praten om haar van haar broedsheid af te brengen. Maar toen zij zo lekker in het nest naast dat van Pippa zat was het zomaar over haar gekomen.
Het gevoel om daar te moeten blijven zitten.
En liefst op zoveel mogelijk eieren.
ei van Vera
ei van Yvette

Dus hadden zij en Pippa elk een ei onder zich weten te krijgen.
Dat deden zij door even op te staan als er een hen kwam om een ei te leggen en als die hen weer opstond van het nest snel op het net gelegde ei te gaan zitten. Zo had Pippa op een groot bruin ei van Vera gezeten en Maria op een groot wit ei van Yvette.

moeder en dochter
Maar Ma Tok is niet van gisteren, die kijkt elke dag wel drie of vier keer of Pippa een ei onder zich heeft. Ze voelt dan voorzichtig onder Pippa's warme buikje en als er een ei ligt pakt ze dat weg. Toen ze Maria ook in een nest zag zitten, met dezelfde blik in haar ogen als Pippa, voelde zij ook onder Maria. En zo ging het broeden weer niet door.
Gelukkig heeft Maria ingezien dat het niet slim is om nu te gaan broeden.
Maria is gisteren de hele dag met Wiske opgetrokken en gisterenavond zaten ze als vanouds weer samen bovenop de
Pippa in de tuin gezet door Ma Tok
rand van de hordeur.
Dat is dus de helft van het probleem opgelost.
Nu Pippa nog.
Dat zal heel wat moeilijker gaan, zij is een erg stugge volhoudster, dat herinner ik me nog van vroeg in het voorjaar, toen zij al broeden wilde terwijl het nog best koud was.
Ma Tok helpt mij mee, ze tilt Pippa telkens van haar nest af en zet haar dan in de tuin, met haar snaveltje in wat lekkers.
Ze blijft dan echter stug in de broedstand zitten, vleugeltjes een beetje wijd, staart gespreid omhoog en de blik op oneindig.
Ik hoop dat zij ook gaat inzien dat ze haar aandeel deze zomer wel heeft geleverd.
Ze heeft tenslotte twee prachtige kinderen grootgebracht.

We gaan het wel voor elkaar krijgen, ik en Ma Tok, daar ben ik zeker van.
Maar hoe lang dat nog gaat duren?

5 opmerkingen:

  1. Moet die haan weer voorgaan? Nu moeten wij nog langer wachten op het vervolg van het verhaal van Vera en Vita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan Ma Tok Pippa niet in huis nemen en haar gebruiken als theemuts? Dan heeft dat broedgedrag toch nog enig nut!
    Dan gaan wij ondertussen nog even een eitje tikken. Ze zijn te lekker om te lang te laten liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Ik bedoelde het eerste, maar het tweede is inderdaad ook niet verkeerd.

      Verwijderen