zaterdag 15 augustus 2015

Ter beoordeling: Wiske


Wiske:
Mama zei dat ik mijzelf weer eens goed moet laten zien.
En ik ben altijd gehoorzaam aan mama (nou ja, bijna altijd).
Wiske, het resultaat van 2 rassen door elkaar
Dus hierboven ziet u een grote foto van mij en hiernaast een wat kleinere.
Hierop kunt u duidelijk zien dat ik een kruising ben.
Een mengsel van een Hollands kuifhoen en een Chabo.
Hoe dat zo goed zichtbaar is?
Ik zal de verschillende kenmerken voor u opnoemen, dan kunt u zelf beslissen of ik nu meer Chabo ben of meer Hollands kuifhoen.
In de eerste plaats heeft een Chabo korte, gele poten en bij een kuifhoen zijn de onderdanen wat langer en leigrijs.
Het lijkt mij duidelijk dat ik de poten heb van een kuifhoen.
Verder heeft een kuifhoen een kuif, dat spreekt voor zich. Die kuif moet mooi rond en bol zijn. Nu heb ik wel een kuif, maar dat kun je beter een kuifje noemen.
Keetje, Hollands kuifhoen en biologische moeder van Wiske
Hij is niet bol en ook niet rond, maar hij IS er in elk geval.
Een kuifhoen heeft geen kam op haar kop, een Chabo wel.
Ik heb een kam, maar ook die kun je beter kammetje noemen. Het is bij mij eigenlijk alleen maar een beginsel van een kam aan de voorkant van mijn kop. Kuif en kam heb ik dus allebei een beetje wel en een beetje niet.
Op de foto hiernaast ziet u mijn biologische moeder, Keetje.
U kunt goed zien hoe zij haar staart houdt, schuin naar achteren, zou ik zeggen.
Dat hoort zo bij een kuifhoen.
Een Chabo houdt haar staart heel
Maria, Chabo en broedmoeder van Wiske
anders, bijna recht omhoog, zodat haar lichaam van opzij gezien op een "U" lijkt. Dat kunt u bekijken op de foto hiernaast. Daar ziet u een plaatje van Maria, een Chabo en mijn broedmoeder.
Persoonlijk vind ik mijn staart het meeste lijken op die van mijn echte moeder Keetje. En mijn lijf is ook langer dan dat van een Chabo, dat lijkt ook meer op dat van een kuifkip.
En tenslotte is een Hollands kuifhoen ook nog groter dan een Chabo.
Op het ogenblik ben ik ongeveer net zo groot als mijn broedmoeder Maria, maar ik ben nog niet uitgegroeid, dus ik zou zomaar net zo groot als mijn echte moeder Keetje kunnen worden.

ter beoordeling: Wiske
Zo, nu mag u zeggen wat u van mij vindt.
Ben ik meer een Hollands kuifhoen of meer een Chabo?
Ik ben benieuwd naar uw oordeel.

3 opmerkingen:

  1. Je lijf lijkt het meest op een kuifhoen, Wiske. Voor de rest ben ik er nog niet uit! Eerst maar eens kijken of je kuif nog verder groeit. Anders moeten we een nieuwe soortnaam bedenken!

    BeantwoordenVerwijderen