woensdag 5 augustus 2015

De koek en het ei


Desiree:
Desiree met het blauwe elastiekje
Ma Tok had pas mijn kale plekje weer ingespoten met het nieuwe anti-luizen spul uit de spuitbus. Dat vond zij nodig, omdat er nog niet zo veel nieuwe veertjes waren gegroeid.
Daarna had zij ook weer een nieuw staartje gemaakt op mijn kop, met het blauwe elastiekje, dat daarvoor is gereserveerd. Maar toen is er iets gebeurd wat niet had moeten gebeuren: het elastiekje is uit het staartje gevallen.

Desiree zonder kuif-staartje

Ik weet niet of dat mijn schuld was of niet, ik had er namelijk nogal aan lopen krabben, maar het feit was daar:
het elastiekje was eruit en ik wist niet waar ik het was verloren.
Ma Tok heeft de hele tuin doorgezocht, maar ze heeft het niet meer kunnen vinden.
En het was het allerlaatste blauwe elastiekje.
Ma Tok had nog wel andere rekbare bandjes, maar die waren allemaal veel groter dan het kleine blauwe ding.
En Ma Tok zei dat ze geen groot elastiekje wilde gebruiken, want dan moest ik veel te lang stilzitten totdat het helemaal stevig om mijn verenstaartje was gewikkeld. Ook zou het er veel sneller uitvallen dan zo'n klein ding.
En zo liep ik dus weer zonder staartje rond. Het voelde op zich erg lekker, maar het gevolg was dat ik weer telkens gepikt werd door de anderen, vooral door de grotere hennen.
nieuwe voorraad
Dat komt omdat zij van bovenaf op mijn kop kunnen kijken en dan zien zij het kale plekje met de nieuwe veer-beginsels.
Die trekken zij er dan uit, want daarin zit bloed en dat smaakt verrukkelijk, maar dat heb ik u al eens uitgelegd, geloof ik.

Maar zoals altijd wist Ma Tok ook nu weer raad.
Ze is naar de winkel gegaan en daar heeft zij prachtige nieuwe elastiekjes gehaald voor mij. Eigenlijk zijn die dingen voor
Desiree als moderne kuifkip
mensenkinderen bedoeld, maar ze kunnen net zo goed gebruikt worden voor een veren-staartje op de kop van een kip.

Ik mocht zelf de kleur uitkiezen, maar eerlijk gezegd maakt dat voor mij niet zoveel uit, dus ik heb het maar aan haar overgelaten.
En nu loop ik dus rond als een moderne kuifkip, met een roze
bandje om mijn staartje.
Ma Tok zegt dat ze trots op mij is, ze heeft nog nooit zo'n mooie bijzondere kip gezien.
En dat zegt wat, want ze heeft op het internet al heel veel kippenrassen zitten bekijken.




En zo is alles, nadat Ma Tok daar gisteren nog aan twijfelde, toch weer koek en ei geworden hier in de Tok-tuin.

3 opmerkingen:

  1. Chill! Echt een kek kleurtje! Mag je supertrots op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kleuren!
    Misschien kan Ma Tok ook de tweelingdames Geer en Trui van zo'n mooi stiekje voorzien om ze daarmee uit elkaar te kunnen houden? Wel allebei een ander kleurtje natuurlijk, anders heeft het geen zin...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Kiest Desiree nu elke dag een nieuw kleurtje uit? Zou ik wel doen!

    BeantwoordenVerwijderen