maandag 3 augustus 2015

Oost west, thuis best


Nadine:
De laatste tijd hoort u veel over kippen, die niet, of niet meer, in de Tok-tuin wonen.
Misschien vindt u dat dat maar eens over moet zijn.
Dan heb ik een teleurstellende mededeling voor u.
Ik mag u namelijk nog iets vertellen over de hennen in het oosten, die bij mevrouw Ali in het mooie hok wonen.
de 2 zijdehoenders van mevrouw Ali
Weet u nog dat er twee witte zijdehoenders bij waren gekomen?
U kunt ze bewonderen op de foto hiernaast. Ma Tok heeft net van mevrouw Ali gehoord dat het goed gaat met hen, ze passen zich goed aan aan de andere kippen.
Ze zijn geen tweelingen, de ene is ook groter dan de andere, dus het zal daar in de tuin wel rustig blijven.
Wat ik daarmee bedoel?
Dat zij vast niet zulke gekke streken zullen gaan uithalen als de Geertruien dat hier in de Tok-tuin doen.
Mevrouw Ali heeft aan Ma Tok ook de namen van deze twee charmante dames doorgegeven. De grote hen heet Thea, de kleinere heeft de naam Toos gekregen.
Mooie namen, vind ik.
Waarom weet ik niet, maar ik vind ze echt bij deze twee kippen horen.
Of zij al eieren hebben gelegd weet ik niet.
Ik hoop wel dat zij bij het leggen wat voorzichtiger zijn dan Kuif, die haar kostbare eitjes gewoon op de grond kapot liet vallen.
                                                                    Hoe dom kun je zijn?
de 3 legnesten naast elkaar in de nieuwe indeling
En dan mag ik ook nog iets vertellen van onze eigen Tok-tuin. Of liever: over ons huis.
Ma Tok heeft de inrichting alweer veranderd.
Waarom weet ik niet, ik denk dat zij het gewoon leuk vindt om nu en dan de hele boel om te gooien. En als zij dan klaar is zegt zij: "Zo, dat ziet er veel beter uit, vinden jullie ook niet?" Wij zeggen dan maar dat wij het mooi vinden, al maakt het ons niet zoveel uit of de legnesten links of rechts staan en of de drinkbak voor- of achterin staat. Het is alleen wel telkens weer even wennen.
Wil je een eitje gaan leggen, loop
de etensbak nu rechts achterin
je vanzelf, zonder na te denken, naar rechts achterin, staat daar ineens de etensbak.
Moet je oversteken naar de linkerkant, omdat Ma Tok het zo gezellig vond staan als alle drie de legnesten daar naast elkaar zouden staan.
Ik moet toegeven dat het leuk staat, die drie gele bakken, maar als je IN zo'n nest zit maakt dat natuurlijk niets uit.
Op de tweede foto kunt u trouwens, als u goed kijkt, nog net het snaveltje zien van Pippa, die in het middelste van de drie legnesten zit om haar eitje daar te deponeren.

Ma Tok heeft intussen ook in alle nesten weer tabakstelen gelegd en nu gaan wij allemaal weer lekker daarin zitten om te leggen. Dat is voor Ma Tok gemakkelijker dan eieren van het plateau te moeten harken of de helft van onze eitjes uit het oude hok te gaan halen.
Nu ligt alles weer netjes bij elkaar, zoals het hoort.
Yvonne en Yvette gedragen zich tot nog toe keurig, er is niet meer in de eieren gepikt.
Is alles nu weer helemaal koek en ei in de Tok-tuin?
Dat hoort u morgen.

2 opmerkingen:

  1. Wij hebben nog wel wat CD-tjes met rustgevende muziek (kabbelende beekjes, fluitende vogeltjes, ruisen van wind door bomen) voor Ma Tok. Is dat wat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe maar niet, mevrouw Katblad, volgens mij word ik daar juist heel onrustig van.
      Maar wel bedankt voor het aanbod.

      Verwijderen