zaterdag 22 augustus 2015

Domme Pippa


Maria:
Ik maak me een beetje zorgen.
Niet om mijzelf of over mijn broeddochter Wiske, maar over Pippa.

Pippa in het legnest
Zij vertoont sinds een paar dagen vreemd gedrag, ze wil de hele tijd in een legnest blijven liggen, zelfs voor lekkers komt ze er niet uit. En ze wil alle door ons gelegde eieren warm houden. Herkent u het al?
Ik wel.
Pippa is weer broeds.
En dat zo laat in het jaar, dat kan nooit goed gaan. Dan krijgen de arme kuikens veel te weinig licht en warmte om goed sterk en gezond op te groeien.
Ik had gedacht dat Pippa wijzer zou zijn geworden. Ze heeft tenslotte al een paar kuikens grootgebracht deze zomer, dat zou toch genoeg moeten zijn.
broedse Pippa
Vooral omdat er eigenlijk was afgesproken dat er niet meer gebroed zou worden, omdat er dan meer legkippen gered zouden kunnen worden.
Ze denkt zeker dat die legkippen er nu toch al zijn en dat zij nu maar haar gang kan gaan.
Of zou ze een beetje jaloers zijn?
Op mij? Omdat ik één van mijn kinderen bij me heb mogen houden? Haar kuikens zijn allebei vertrokken, terwijl Wiske hier mocht blijven wonen.
Misschien vindt zij dat wel moeilijk te verteren.
Ik zal eens met haar gaan praten. Dat helpt misschien beter dan alles wat Ma Tok aan het doen is. Ma Tok tilt Pippa telkens uit het legnest en ze zet haar dan neer in de tuin, waar de kleine hen een hele tijd stil blijft zitten met haar vleugels wijd, in de broedstand noemen wij dat. En alle eieren haalt zij snel uit de nesten, om te voorkomen dat er iets in zou gaan groeien als Pippa erop blijft zitten om ze warm te houden.
Want Ma Tok zei tegen mij: "Geloof me maar, zo'n ei wil je niet op je bord krijgen."
Nee, daar moet ik inderdaad niet aan denken, een ei waarin al een lief klein kuikentje aan het groeien was...
Pippa moet maar snel ontwaken uit haar broedroes, daar ga ik echt mijn best voor doen.

4 opmerkingen:

  1. Ach, arme Pippa, helemaal de kluts kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hebben kippen geen gevoel voor de tijd van het jaar? Zodat ze alleen in het voorjaar broeds worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de kippen het tegenwoordig te goed hebben, altijd een droog hok om in te slapen en altijd goed voer, het hele jaar door. Daardoor verliezen ze het besef van te koud en te weinig eten in de winter.

      Verwijderen